Opis projektu ILS
Internetowe Laboratorium Statystyki (ILS) jest projektem eksperymentalnym,
w podwójnym znaczeniu tego słowa. Po pierwsze, umożliwia samodzielne wykonywanie
eksperymentów z szeroko rozumianej statystyki, po drugie, samo w sobie
stanowi eksperyment dydaktyczny. Obecna jego wersja przeznaczona jest głównie
dla studentów matematyki, ale może służyć także studentom innych kierunków.
Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka są dziedzinami wiedzy wymagającymi wyrobienia
u ich adeptów specyficznej intuicji; często istotnie różnej od intuicji geometrycznych oraz algebraicznych.
Intuicje te najłatwiej zdobyć obserwując zjawiska losowe a następnie dobierać odpowiedni model matematyczny do ich opisu.
Dla uczestników naszego Laboratorium przygotowano ponad dwadzieścia eksperymentów probabilistycznych,
które powinny stanowić istotną pomoc w tym zakresie. Obejmują one tradycyjne rzucanie kostką oraz monetą,
ale także spacery losowe i gry, porównywanie rozkładów empirycznych i teoretycznych, centralne twierdzenie graniczne,
testowanie hipotez, wnioskowanie bayesowskie, metody bootstrap, estymacje jądrową gęstości,
regresje (na razie z jedną zmienną niezależną) oraz przykład problemu klasyfikacyjnego.
Mamy nadzieję, że laboratorium będzie się rozwijać i w niedługim czasie zostaną opracowane nowe zagadnienia.
Z ILS korzystać mogą wszyscy, którzy na swoim komputerze mają zainstalowany program Maple 10 lub Excel.
Jednak nie jest wymagana znajomość tych programów. Większość eksperymentu polega na wylosowaniu przez komputer zestawu
wielkości o znanym rozkładzie lub rozkładach, które można traktowa jako dane statystyczne, a następnie zastosowaniu
do nich wybranej procedury statystycznej, tak aby można ocenić na ile wyniki przewidywane przez teorię sprawdzają się w praktyce.
Należy podkreślić, że zrozumienie mechanizmów odpowiedzialnych za taki a nie inny przebieg prowadzonych w ILS
doświadczeń nie będzie możliwy bez zaznajomienia się z odpowiednią literaturą. Nie mogą tego zastąpić krótkie opisy poszczególnych doświadczeń.
Do ćwiczeń podano
zdjęcie ekranu
opis ćwiczenia w formacie pdf
maplet
arkusz programu Maple
lub
arkusz kalkulacyjny programu Excel.
Copyright © P.Koscielniak, J.Ombach and J.Szczepanski