SŁOWA KLUCZOWE ROZDZIAŁU ciało liczb rzeczywistych ciało liczb zespolonych wzór de Moivre’a zasadnicze twierdzenie algebry ciało grupa grupa grupa pierwiastków zespolonych z jedynki |
Zbiór jest kolekcją pewnych obiektów. Dla przykładu, zbiór
składa się z elementów będących liczbami naturalnymi. Napis oznacza, że liczba naturalna jest elementem zbioru . Natomiast napis stwierdza, że nie jest elementem zbioru . Zbiory i są równe, gdy składają się z tych samych elementów. Zbiory
są równe. Napis oznacza, że zbiór jest podzbiorem zbioru , czyli każdy element zbioru jest elementem zbioru . Dla przykładu,
Ważne zbiory liczbowe:
zbiór liczb naturalnych ;
zbiór liczb całkowitych ;
zbiór liczb wymiernych ;
zbiór liczb rzeczywistych .
Zachodzą zawierania
ale żadne z nich nie jest równością. Zbiór liczb rzeczywistych składa się z liczb wymiernych i liczb niewymiernych . Przykładowo, liczby , , są niewymierne.
Zbiór pusty , to zbiór który nie zawiera żadnych elementów. Przykładowo,
Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe:
Zbiory i są równe;
Suma liczby wymiernej i niewymiernej jest liczbą niewymierną;
Suma i iloczyn liczb wymiernych jest liczbą wymierną;
Suma liczb niewymiernych jest liczbą niewymierną;
Iloczyn liczb niewymiernych jest liczbą niewymierną;
Iloczyn liczb: wymiernej i niewymiernej jest liczbą niewymierną;
Suma liczb: wymiernej i niewymiernej jest liczbą niewymierną.
Liczby rzeczywiste możemy dodawać i mnożyć. Wynikiem tych operacji jest ponownie liczba rzeczywista. Bardziej formalnie oznacza to, że określone są dwie funkcje (operacje): dodawanie liczb rzeczywistych
oraz ich mnożenie
Jeśli poprawnie rozwiązaliście Test to zauważycie, że dodawanie i mnożenie jest również dobrze określonym działaniem w zbiorze liczb wymiernych. Powyższe zdanie oznacza tyle, że suma i iloczyn liczb wymiernych jest liczbą wymierną. Nie jest tak z liczbami niewymiernymi. Działania te wyprowadzają nas ze zbioru liczb niewymiernych. Przykładowo, liczby i są niewymierne, ale ich suma i iloczyn są liczbami wymiernymi (nawet całkowitymi).
Wróćmy do działań dodawania i mnożenia w zbiorze liczb rzeczywistych. Zakładamy, że dla dowolnych liczb rzeczywistych zachodzą warunki (aksjomaty):
istnieje taka liczba rzeczywista , że
jeżeli , to istnieje taka liczba rzeczywista , że
Algebraicy mówią wtedy krótko, że zbiór liczb rzeczywistych z działaniami oraz jest ciałem. Oznacza to, że trójka (zbiór i dwa działania w nim) spełnia warunki (i)-(ix).
Liczby rzeczywiste możemy ze sobą porównywać. Dla dowolnych zachodzi jeden z warunków
Relacja jest zgodna z działaniami w tym sensie, że zachodzą warunki:
jeśli i , to ,
jeśli i , to .
Dla liczby rzeczywistej definiujemy jej wartość bezwzględną wzorem
Liczby rzeczywiste możemy interpretować jako punktu na prostej. Liczba nieujemna jest odległością punktu od punktu . Dla liczb rzeczywistych zachodzi nierówność
Wprowadzimy teraz ważne uogólnienie ciała liczb rzeczywistych, czyli ciało liczb zespolonych.
Zbiór liczb zespolonych definiujemy jako zbiór uporządkowanych par liczb rzeczywistych, czyli
Podobnie jak liczby rzeczywiste możemy interpretować jako punkty na prostej, tak elementy zbioru są punktami na płaszczyźnie.
Na razie mamy pewien zbiór tzn. zbiór punktów na płaszczyźnie. Aby mówić o ciele liczb zespolonych musimy w zbiorze wprowadzić dwa działania oraz spełniające warunki (i)-(ix). Zrobimy to wykorzystując działania określone w zbiorze liczb rzeczywistych. Jest to typowy dla matematyki mechanizm tworzenia nowych struktur w oparciu o struktury już istniejące.
Sumę i iloczyn liczb zespolonych , określamy wzorami
(2.1) | ||||
(2.2) |
Wzory (2.1) i (2.2) wymagają pewnego komentarza. W formule (2.1) znak z lewej strony równości jest nowo definiowanym pojęciem dodawania liczb zespolonych przy pomocy, wcześniej zdefiniowanej, formuły z prawej strony: jest to więc znak dodawania punktów na płaszczyźnie. Po prawej stronie znak jest już wcześniej znaną operacją dodawania liczb rzeczywistych. Mamy tu więc do czynienia z pewną kolizją oznaczeń: znak z prawej i lewej strony oznacza inne operacje, zdefiniowane w innych zbiorach. Musimy się do tego przyzwyczaić i domyślać się z kontekstu o jakie działanie chodzi. Alternatywą byłoby oznaczanie dodawania liczb zespolonych jakimś innym symbolem niż np. . Moglibyśmy wtedy formułę (2.1) zapisać jako
Tego typu mnożenie oznaczeń nie wydaje się jednak celowe. Zachęcam do analogicznego przeanalizowania znaczenia symboli , we wzorze (2.2).
Dla liczby zespolonej wygodnie jest wprowadzić następującą terminologię. Liczby rzeczywiste oraz nazywamy odpowiednio częścią rzeczywistą i częścią urojoną liczby zespolonej . Będziemy używać oznaczeń
Dwie liczby zespolone oraz są równe, wtedy i tylko wtedy, gdy oraz , tzn. zarówno ich części rzeczywiste, jak i urojone są równe. Dla liczby zespolonej definiujemy liczbę przeciwną oraz
sprzężenie liczby zespolonej | ||||
Moduł liczby zespolonej jest odległością punktu od początku układu współrzędnych .
Zachodzą własności
Uzasadnimy, że
Zauważmy, że
Dla dowolnej liczby zespolonej zachodzi wzór
Dowód polega na bezpośrednim rachunku. Mamy
∎
Dla dowolnych liczb zespolonych mamy
jeżeli , to istnieje jedyna taka liczba zespolona , że
W szczególności, trójka jest ciałem.
Udowodnimy dla przykładu punkty (viii) i (ix) pozostawiając dowody pozostałych punktów jako ćwiczenie. Zaczniemy od dowodu punktu (ix). Niech , i będą dowolnymi liczbami zespolonymi. Wtedy
Zajmiemy się teraz dowodem punktu (ix). Niech będzie dowolną, niezerową liczbą zespoloną. Zauważmy, że . Szukamy takiej liczby zespolonej , że . Ponieważ
więc wystarczy przyjąć, że
∎
Liczby zespolone postaci będziemy utożsamiać z liczbami rzeczywistymi, tzn. będziemy pisać .
Liczbę zespoloną
nazywamy jednostką urojoną.
Zauważmy, że
Stąd
czyli
Każdą liczbę zespoloną możemy zapisać w postaci algebraicznej:
Dodawanie i mnożenie liczb zespolonych oraz w postaci algebraicznej przyjmuje postać
W tej konwencji zapisu liczby zespolone mnożymy tak samo jak liczby rzeczywiste pamiętając, że . Dla przykładu,
Zapiszemy liczbę w postaci . Mamy
Każdą liczbę zespoloną można zapisać w postaci
Ponadto,
(2.3) |
gdzie jest kątem między między osią rzeczywistą a półprostą o początku w punkcie przechodzącą przez punkt . Otrzymujemy stąd postać trygonometryczną liczby zespolonej:
(2.4) |
Każdą liczbę spełniającą równania (2.3) nazywamy argumentem liczby zespolonej i oznaczamy .
Argument nie jest wyznaczony jednoznacznie. Jeżeli jest pewnym argumentem , to każdy inny argument jest postaci
dla pewnego . Jeśli , to równość (2.4) zachodzi dla dowolnej liczby rzeczywistej . Argumentem głównym liczby zespolonej nazywamy liczbę rzeczywistą określoną równaniami (2.3). Oznaczamy go przez .
Z powyższy rozważań wynika, że liczba zespolona jest jednoznacznie wyznaczona przez swój moduł i argument. Wynika stąd, że dwie liczby zespolone są równe wtedy i tylko wtedy, gdy mają równe moduły i ich argumenty różnią się o całkowitą wielokrotność .
Zapiszemy liczbę w postaci trygonometrycznej. Mamy oraz
Stąd , czyli
Dla danych w postaci trygonometrycznej liczb zespolonych
zachodzi wzór
Bezpośredni rachunek pokazuje, że
∎
Dla liczby zespolonej oraz dla zachodzi wzór
W szczególności, jeśli , to
Zastosujemy indukcję względem . Wzór zachodzi dla . Zakładamy teraz, że jest on prawdziwy dla pewnej liczby naturalnej . Udowodnimy, że zachodzi on również dla . Mamy
∎
Obliczymy . Ponieważ , więc
Niech . Liczbę zespoloną nazywamy pierwiastkiem stopnia z liczby zespolonej , jeśli .
Niech będzie pierwiastkiem stopnia z liczby . Ze wzoru de Moivre’a wynika, że wtedy
Stąd oraz
dla pewnego . Wynika stąd, że dla pewnego mamy
(2.5) |
Łatwo sprawdzamy, że istnieje dokładnie różnych pierwiastków stopnia z liczby danych wzorami
Na pierwiastki stopnia z niezerowej liczby zespolonej możemy popatrzeć następująco. Niech
będzie oczywistym pierwiastkiem. Dla pierwiastka stopnia z jedynki:
mamy
czyli pierwiastkami stopnia z liczby są
Wyznaczymy pierwiastki zespolone stopnia trzeciego z liczby
Dla mamy
Dla otrzymujemy
a dla mamy
Pierwiastkami zespolonymi stopnia z jedynki są liczby
Ponieważ pierwiastki dla mają moduły równe i kolejne argumenty różnią się o , więc są wierzchołkami -kąta foremnego wpisanego w okrąg o środku w punkcie i promieniu .
Rozważmy równanie wielomianowe o współczynnikach rzeczywistych :
Uzasadnimy, że jeżeli liczba zespolona jest pierwiastkiem tego równania, to jest nim również . Nie jest to prawda, gdy współczynniki są zespolone, ale nie są rzeczywiste. Jeśli
to
Każdy wielomian
o współczynnikach zespolonych ma pierwiastków zespolonych (liczonych z krotnościami) . Ponadto,
Pierwszy dowód Twierdzenia 2.3 podał Gauss w 1799 roku.
Rozkład wielomianu rzeczywistego nad
Z Zasadniczego twierdzenia algebry wynika, że wielomian o współczynnikach zespolonych ma rozkład na iloczyn wielomianów stopnia pierwszego
gdzie są pierwiastkami . Zastanówmy się co możemy powiedzieć o rozkładzie wielomianu o współczynnikach rzeczywistych. Jak wiemy, jeśli liczba zespolona z jest jego pierwiastkiem, to jest nim również liczba sprzężona . Zauważmy, że
jest wielomianem stopnia o współczynnikach rzeczywistych nie posiadającym pierwiastków rzeczywistych. Wynika stąd, że możemy rozłożyć na iloczyn wielomianów stopnia jeden i wielomianów nierozkładalnych stopnia dwa o współczynnikach rzeczywistych.
Można sprawdzić, że wielomian ma pierwiastki zespolone . Jako wielomian o współczynnikach zespolonych rozkłada się on na czynniki stopnia pierwszego:
Jeśli chcemy, go rozłożyć na iloczyn wielomianów o współczynnikach rzeczywistych, to otrzymujemy
Rozważmy równanie kwadratowe
o współczynnikach rzeczywistych. Jeśli , to ma ono dwa sprzężone rozwiązania zespolone dane wzorami
Przykładowo, dla
mamy oraz
Pierwiastki równania kwadratowego Rozważmy równanie kwadratowe
o współczynnikach zespolonych . Dla możemy je zapisać w postaci
co jest równoważne z równością
czyli
Wystarczy więc znaleźć pierwiastki kwadratowe z liczby zespolonej .
Zauważmy, że jeśli są pierwiastkami równania , to
oraz zachodzą wzory Viete’a
Rozwiążemy równanie
Jest ono równoważne z równaniem , czyli
Stąd
Znajdziemy pierwiastki stopnia z liczby . Jeśli , to
Z drugiego równania i są różne od zera i . Z pierwszego równania mamy
czyli
Stąd
czyli . W konsekwencji, . Mamy więc, że
czyli
Wprowadzimy teraz pewne podstawowe struktury algebraiczne. Ten fragment będzie nieco bardziej abstrakcyjny i wymaga od Was szczególnej uwagi. Ten trud opłaci się w Waszym dalszym matematycznym życiu. Podejmijcie go! Robimy to nie tylko z miłości do abstrakcji, ale przede wszystkim dlatego, że wprowadzenie i używanie tego języka jest po prostu wygodne. Niech będzie niepustym zbiorem.
Działaniem wewnętrznym w zbiorze nazywamy dowolne odwzorowanie
przyporządkowujące uporządkowanej parze elementów zbioru element zbioru .
Dodawanie i mnożenie liczb rzeczywistych (zespolonych) są działaniami wewnętrznymi w zbiorze (). Ponieważ , więc odejmowanie nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze liczb naturalnych . Dzielenie nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze liczb rzeczywistych , bo nie jest zdefiniowane dla pary – nie wolno dzielić przez .
Niech będzie działaniem w zbiorze . Para jest grupą, jeśli zachodzą warunki
Dla dowolnych zachodzi
Istnieje taki , że dla dowolnego zachodzi
Dla dowolnego istnieje taki , że
Jeżeli ponadto,
Dla dowolnych mamy
to nazywamy grupą przemienną lub abelową.
Element neutralny w grupie jest wyznaczony jednoznacznie. Rzeczywiście, jeśli są elementami neutralnymi, to
Podobnie, element odwrotny do jest wyznaczony jednoznacznie. Jeśli są odwrotne do , to
Oceń które ze zdań jest prawdziwe
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową;
jest grupą abelową.
Niech
Pokażemy, że z mnożeniem liczb rzeczywistych jest grupą abelową. Musimy przede wszystkim pokazać, że jest to działanie wewnętrzne w . Niech . Oznacza to, że oraz
Mamy
Musimy pokazać, że . Sprawdzamy, że
Mnożenie liczb rzeczywistych jest łączne i przemienne, więc warunki (G1) i (G4) są spełnione. Ponadto, , więc zachodzi warunek (G2). Zauważmy, że jeśli , to z warunku wynika, że . Ponadto, , bo wtedy byłby liczbą wymierną, gdy . Łatwo sprawdzamy, że oraz
czyli warunek (G3) zachodzi.
Poprawne rozwiązanie Testu 1 prowadzi nas do wniosku, że jest grupą abelową. Oznacza to, że działanie mnożenia
spełnia warunki (G1)-(G4) z definicji grupy. Zbiór jest płaszczyzną z usuniętym początkiem układu współrzędnych. Rozważmy okrąg jednostkowy o środku w początku układu
Oczywiście . Zauważmy, że jeżeli , , to , gdyż
Oznacza to, że iloczyn liczb zespolonych ze zbioru jest ponownie liczbą należącą do . Wynika stąd, że mnożenie liczb zespolonych jest działaniem wewnętrznym w zbiorze i możemy je traktować jako odwzorowanie
W takim razie może jest również grupą?
Podgrupa
Przypuśćmy, że jest grupą i jest takim jej niepustym podzbiorem, że dla . Oznacza to, że jest również działaniem wewnętrznym w . To jeszcze za mało, aby było grupą. Rozważmy prosty przykład grupy liczb całkowitych z działaniem dodawania liczb całkowitych . Wtedy jest to również działanie wewnętrzne w zbiorze liczb naturalnych . Zauważmy, że nie jest grupą. Przede wszystkim dodawanie nie ma elementu neutralnego w , bo . W takim razie rozważmy podzbiór . Oczywiście, dodawanie liczb całkowitych jest również działaniem wewnętrznym w i nie mamy już problemu z elementem neutralnym. Pojawia się jednak nowy problem, gdyż przykładowo, element nie ma elementu odwrotnego (przeciwnego) w zbiorze , bo .
Z naszych rozważań wynika, że podzbiór dziedziczy strukturę grupy z , jeśli spełnione są warunki:
dla wszystkich ,
, gdzie jest elementem neutralnym dla ,
, gdzie jest elementem odwrotnym do .
Wtedy rzeczywiście jest grupą. Algebraicy mówią wtedy, że jest podgrupą grupy .
Wróćmy do okręgu . Zauważmy, że element neutralny , dla mnożenia liczb zespolonych, należy do zbioru . Ponadto, dla mamy , bo . Ponieważ warunki (G1)-(G4) zachodzą w zbiorze , więc tym bardziej są spełnione w mniejszym zbiorze . Wynika stąd, że para jest również grupą abelową. Jest ona podgrupą grupy .
Zdefiniujemy teraz jeszcze pewne ważne podgrupy grupy . Będą one składały się ze skończonej liczby elementów. Ustalmy dowolną liczbę naturalną . Rozważmy zbiór wszystkich pierwiastków stopnia z liczby , czyli
gdzie
Zauważmy, że dla mamy
Wynika stąd, że mnożenie liczb zespolonych jest działaniem wewnętrznym w zbiorze . Ponadto, oraz , więc , czyli jest grupą abelową.
Podamy teraz abstrakcyjną definicję algebraicznej struktury ciała z którą zetknęliśmy się już w przypadku liczb rzeczywistych i zespolonych. Rozważmy zbiór w którym określone są dwa działania wewnętrzne
Zgodnie z przyjętym (całkowicie umownie) oznaczeniem będziemy je nazywali dodawaniem i mnożeniem, chociaż nie muszą one mieć nic wspólnego ze znanymi nam działaniami arytmetycznymi w zbiorach liczbowych.
Trójka jest ciałem, jeśli zachodzą warunki
para jest grupą abelową z elementem neutralnym dla działania ;
para jest grupą abelową z działaniem ;
dla dowolnych .
W punkcie (F2) w sposób niejawny zakładamy, że iloczyn elementów różnych od jest różny od , bo mnożenie jest z założenia działaniem wewnętrznym w zbiorze (definicja grupy).
Z drugiej strony dla dowolnego zachodzi równość
bo
Rozważmy zbiór
Elementy zbioru są liczbami rzeczywistymi, czyli . Pokażemy, że struktura ciała ,,dziedziczy się’’ na zbiór z działaniami dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych zawężonymi do zbioru . Zauważmy najpierw, że
czyli elementy neutralne działań należą do zbioru . Ponadto, działania są wewnętrzne w , bo
oraz
Zauważmy, że
więc element odwrotny do względem działania , czyli jest elementem zbioru .
Załóżmy, że . Wtedy . Stąd
czyli
więc
jest elementem odwrotnym do . Z powyższych rozważań wynika, że jest ciałem.
Rozważmy zbiór
Uzasadnimy, że nie jest on ciałem z dodawaniem i mnożeniem liczb rzeczywistych. Problem mamy z mnożeniem, bo nie jest ono działaniem wewnętrznym w zbiorze . Pokażemy bowiem, że . Przypuśćmy, że dla pewnych . Mnożąc przez dostajemy, że
Ponieważ jest liczbą niewymierną, więc i , czyli , więc . Otrzymana sprzeczność pokazuje, że .
Niech . Definiujemy dodawanie w zbiorze przez tabelę wyników tego działania
+ | 0 | 1 |
---|---|---|
0 | 0 | 1 |
1 | 1 | 0 |
Analogicznie definiujemy mnożenie w zbiorze poprzez tabelę
0 | 1 | |
---|---|---|
0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 |
Sprawdzamy łatwo, że tak zdefiniowana trójka jest ciałem.
Ciało
Niech . Definiujemy działania oraz w zbiorze przez
+ | 0 | 1 | 2 |
---|---|---|---|
0 | 0 | 1 | 2 |
1 | 1 | 2 | 0 |
2 | 2 | 0 | 1 |
0 | 1 | 2 | |
---|---|---|---|
0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 | 2 |
2 | 0 | 2 | 1 |
Sprawdzamy łatwo, że jest ciałem.
Dla liczby całkowitej i liczby naturalnej przez oznaczamy resztę z dzielenia liczby przez . Zauważcie, że działania w możemy zapisać następująco:
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobnie zdefiniować działania w zbiorze
dla liczby naturalnej . Przyjmujemy, że
Trójka nie zawsze jest ciałem. Elementem neutralnym dodawania jest . Zauważmy, że przykładowo w mamy
Oznacza to, że nie jest ciałem. Analogiczny argument pokazuje, że nie jest ciałem, gdy nie jest liczbą pierwszą. Można sprawdzić, że (ćwiczenie) jest ciałem wtedy i tylko wtedy, gdy jest liczbą pierwszą.
Ciało skończone nie musi być równe dla liczby pierwszej . Poniższe tabelki definiują ciało -elementowe:
0 | 1 | a | b | |
0 | 0 | 1 | a | b |
1 | 1 | 0 | b | a |
a | a | b | 0 | 1 |
b | b | a | 1 | 0 |
0 | 1 | a | b | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 1 | a | b |
a | 0 | a | b | 1 |
b | 0 | b | 1 | a |
nie jest ciałem, bo .
Niech będzie ciałem. Przez macierz wymiaru rozumiemy tablicę
mającą dwa wiersze i dwie kolumny. Zbiór wszystkich takich macierzy będziemy oznaczać przez . Powiemy, że są równe (), jeśli dla .
W zbiorze definiujemy działanie dodawania
wzorem
Sprawdzamy łatwo, że jest grupą abelową. Elementem neutralnym dodawania jest macierz zerowa
a elementem przeciwnym do jest macierz
W zbiorze definiujemy działanie mnożenia
Formuła na jest nieco bardziej skomplikowana i w dalszym ciągu wyjaśni się dlaczego taka właśnie. Definiujemy
Sprawdzamy łatwo, że dla macierzy
oraz dowolnej macierzy mamy
Oznacza to, że jest elementem neutralnym mnożenia macierzy. Naturalne jest pytanie czy trójka jest ciałem. Bezpośredni rachunek pokazuje, że spełnione są następujące warunki:
,
,
,
,
,
.
Z definicją ciała mamy jednak kilka problemów. Po pierwsze dla niezerowej macierzy mamy
czyli mnożenie macierzy nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze macierzy niezerowych. Nie mamy więc do czynienia z ciałem. Ponadto, niezerowa macierz nie posiada elementu odwrotnego względem mnożenia macierzy. Rzeczywiście, dla dowolnej macierzy mamy
Mnożenie macierzy nie jest też przemienne, bo przykładowo
Dla macierzy , mamy
Możecie, a nawet powinniście zapytać, dlaczego mnożenie macierzy definiujemy tak dziwną formułą. Moglibyśmy przecież, przez analogię do definicji dodawania macierzy, przyjąć że
Przecież nie jest to takie złe mnożenie. Ma element neutralny, czyli macierz . Jest ono oczywiście łączne i przemienne. Oczywiście mamy problem z istnieniem elementu odwrotnego do macierzy niezerowej, bo jeśli tylko w macierzy któryś z wyrazów jest równy zero, to nie posiada macierzy odwrotnej. Ale przecież podobne problemy mieliśmy z wcześniej zdefiniowanym mnożeniem. Powód takiego zdefiniowania mnożenia macierzy jest nieco głębszy i poznamy go nieco później.
Naturalne jest pytanie dla jakich macierzy istnieje taka macierz , że
Okazuje się, że takie macierze można łatwo scharakteryzować. W tym celu dla macierzy definiujemy element ciała wzorem
i nazywamy wyznacznikiem macierzy .
Dla mamy
oraz .
Sprawdzamy to bezpośrednim rachunkiem. Oczywiście zachodzi równość . Dla macierzy oraz mamy
∎
Zachodzą warunki:
Jeśli jest macierzą zespoloną, to definiujemy
Wtedy
,
,
,
jeśli , to
Dla macierzy następujące warunki są równoważne
,
istnieje taka macierz , że
Piszemy wtedy, że .
(1) wynika z (2), bo wtedy
czyli .
Jeśli zachodzi warunek (1), to definiujemy wzorem
Sprawdzamy łatwo, że . ∎
Niech . Jeśli , to
Dla macierzy definiujemy jej macierz transponowaną
oraz dla określamy
Bezpośredni rachunek pokazuje, że
,
,
,
,
.
Ponadto, jeśli jest odwracalna, to , czyli , więc jest też odwracalna oraz .
Wskażemy teraz podzbiór zbioru , który pod względem algebraicznym bardzo przypomina ciało liczb zespolonych. Definiujemy
Łatwo sprawdzamy, że jeśli , to
oraz
więc dodawanie i mnożenie macierzy jest działaniem wewnętrznym w .
Można sprawdzić bezpośrednim rachunkiem, że trójka jest ciałem. My, aby to zauważyć, zastosujemy nieco inne podejście. W tym celu definiujemy
Jest to bijekcja oraz , . Ponadto,
oraz
dla dowolnych .
Bijekcja o powyższych własnościach pozwala na identyfikację struktur algebraicznych oraz . Algebraicy mówią wtedy, że te ciała są izomorficzne. Z algebraicznego punktu widzenia ciała izomorficzne są nierozróżnialne.
Sprawdzamy poprzez bezpośredni rachunek, że ma dodatkowe własności:
dla macierzy mamy
,
,
, gdzie
,
.
MACIERZOWA INTERPRETACJA CIAŁA Dla Dla |
Zobrazujemy pojęcie izomorfizmu grup. Rozważmy grupę abelową
pierwiastków zespolonych stopnia z jedynki. Działaniem grupowym jest mnożenie liczb zespolonych. Zbiór
jest grupą abelową z działaniem mnożenia macierzy. Zbiór reszt z dzielenia liczby całkowitej przez
jest grupą z działaniem ,,dodawania reszt‘‘. Działania w tych grupach są opisane tabelkami:
1 | i | -1 | -i | |
1 | 1 | i | -1 | -i |
i | i | -1 | -i | 1 |
-1 | -1 | -i | 1 | i |
-i | -i | 1 | i | -1 |
I | J | -I | -J | |
---|---|---|---|---|
I | I | J | -I | -J |
J | J | -I | -J | I |
-I | -I | -J | I | J |
-J | -J | I | J | -I |
0 | 1 | 2 | 3 | |
0 | 0 | 1 | 2 | 3 |
1 | 1 | 2 | 3 | 0 |
2 | 2 | 3 | 0 | 1 |
3 | 3 | 0 | 1 | 2 |
Powyższe tabelki pokazują, że struktura algebraiczna wszystkich trzech grup jest identyczna. Jest ona taka sama jak dla grupy -elementowej z działaniem opisanym tabelką
e | a | b | c | |
---|---|---|---|---|
e | e | a | b | c |
a | a | b | c | e |
b | b | c | e | a |
c | c | e | a | b |
Zbiór składa się z elementów. Macierz jest odwracalna, gdy . W ciele oznacza to, że . Mamy macierzy spełniających ten warunek:
Podzbiory dostarczają wielu przykładów grup.
Rozważmy zbiór macierzy odwracalnych
Jeśli , to
czyli . Ponadto, oraz dla , bo
czyli . Oznacza to, że z działaniem mnożenia macierzy jest grupą. Nie jest to grupa abelowa, bo przykładowo
Definiujemy ponadto zbiór
Jest on również grupą (nieabelową) z mnożeniem macierzy.
Definiujemy zbiór macierzy symplektycznych jako
Sprawdzimy, że jest to grupa z mnożeniem macierzy. Można to zrobić sprawdzając warunki definiujące grupę. W tym celu należy sprawdzić, że
jeśli , to ,
,
jeśli , to jest odwracalna oraz .
My zrobimy to nieco inaczej. Bezpośredni rachunek pokazuje, że
Wynika stąd, że wtedy i tylko wtedy, gdy . Oznacza to, że
Macierz nazywamy górnie trójkątną. Zauważmy, że
czyli iloczyn macierzy górnie trójkątnych jest macierzą górnie trójkątną. Macierz jest odwracalna wtedy i tylko wtedy, gdy . Macierz odwrotna jest wtedy równa
czyli jest górnie trójkątna. Wynika stąd, że macierze górnie trójkątne o niezerowym wyznaczniku tworzą grupę z mnożeniem macierzy. Jest ona podgrupą grupy . Podobnie, macierze górnie trójkątne o wyznaczniku równym (tzn. ) tworzą podgrupę grupy . Ponadto, macierze górnie trójkątne spełniające warunek są również podgrupą .
Definiujemy zbiór macierzy ortogonalnych przez
Zauważmy, że
więc . Oznacza to, że jest odwracalna, czyli istnieje taka macierz , że . Mnożąc równość z prawej strony przez , otrzymujemy, że .
Jeśli , to
czyli . Oczywiście . Ponieważ dla oraz
czyli . Wynika stąd, że jest grupą i podgrupą grupy . Nie jest ona abelowa. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech
Jeśli , to
czyli z równości mamy
Macierz ma więc postać
dla pewnych takich liczb , że . Wynika stąd, że
dla pewnego .
Jeśli , to
więc równość oznacza, że
Macierz ma więc postać
dla pewnych takich liczb , że . Wynika stąd, że
dla pewnego .
Zbiór
jest grupą z mnożeniem macierzy. Składa się ona z wszystkich macierzy postaci
Sprawdzamy łatwo, że jest to grupa abelowa. Jest ona izomorficzna z grupą poprzez
Macierze ortogonalne i symplektyczne możemy traktować jako szczególny przypadek ogólniejszej konstrukcji. Mianowicie, dla ustalonej macierzy rozważmy
Jest to grupa z mnożeniem macierzy. Dla otrzymujemy , a dla grupę .
Zbiór rzeczywistych macierzy symetrycznych
jest grupą z działaniem dodawania macierzy.
Dla macierzy definiujemy jej ślad wzorem
Sprawdzamy łatwo, że
,
,
,
.
Niech . Mówimy, że macierz jest podobna do , jeśli istnieje taka macierz odwracalna , że . Wtedy
oraz
Definiujemy zbiór
Jest to grupa abelowa z działaniem dodawania macierzy.
Rozważmy zbiór
Ponieważ więc wtedy i tylko wtedy, gdy
Takie macierze są nazywane macierzami hamiltonowskimi. Pełnią one ważną rolę w teorii równań różniczkowych i mechanice klasycznej. Uzasadnimy, że jest grupą z dodawaniem macierzy. Zamiast sprawdzać warunki z definicji grupy zauważmy, że
Oznacza to, że , czyli jest grupą.
Dla macierzy zespolonej definiujemy
Sprawdzamy łatwo, że
,
,
,
,
.
Rozważmy zbiór macierzy unitarnych
Warunek oznacza, że oraz . stanowi grupę z mnożeniem macierzy.
Jeśli , to
Z równości otrzymujemy, że
Macierz ma więc w tym przypadku postać
dla pewnych takich liczb zespolonych , że
Grupa
składa się więc z macierzy postaci
Zbiór zespolonych macierzy hermitowskich
jest grupą z działaniem dodawania macierzy. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech . Ponieważ
więc
Wynika stąd, że jeśli ma postać
Zbiór zespolonych macierzy hermitowskich
jest grupą z działaniem dodawania macierzy. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech . Ponieważ
więc
Wynika stąd, że jeśli ma postać
Rozważymy pewne specjalne macierze, które będą pojawiały się w dalszym ciągu wykładu. Zaczniemy od pewnego ogólnego rezultatu zwanego Twierdzeniem Cayleya–Hamiltona.
Dla macierzy zachodzi równość
Zastosujemy brutalną siłę, czyli bezpośredni rachunek. Niech Mamy
∎
Twierdzenie Cayleya–Hamiltona pozwala wyznaczyć macierz odwrotną do macierzy nieosobliwej . Mnożąc równość przez otrzymujemy, że
Ponadto, .
Wzory Viete’a
Dla macierzy rozważmy równanie kwadratowe
Ma ono dwa pierwiastki zespolone , czyli
Wynika stąd, że
Liczby będziemy nazywać wartościami własnymi macierzy .
Z twierdzenia Cayleya–Hamiltona mamy
czyli
Niech . Korzystając z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona obliczymy . Rozważmy wielomian . Dzieląc go przez wielomian charakterystyczny macierzy otrzymujemy, że
Z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona mamy
czyli
Korzystając z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona obliczymy , gdzie . Wielomian charakterystyczny ma dwa pierwiastki i . Dzieląc wielomian przez otrzymujemy, że
gdzie jest resztą z dzielenia. Współczynniki i możemy wyznaczyć podstawiając i za . Otrzymujemy, że
Rozwiązaniem układu są
Z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona wynika, że
Jeśli jest macierzą symetryczną, to ma rzeczywiste wartości własne. Rzeczywiście, dla równania
mamy
Również, jeśli
jest macierzą hermitowską, to ma rzeczywiste wartości własne. Dla równania
mamy
Twierdzenie Cayleya–Hamiltona pozwala łatwo obliczać potęgi macierzy . Rozważmy macierz . Wtedy . Powiedzmy, że chcemy znaleźć . Mamy
oraz
Analogicznie pokazuje się, że dla pewnych
Powiemy, że macierz jest nilpotentna, jeśli dla pewnego . Pokażemy najpierw, że . Możemy założyć, że , bo dla . Zauważmy, że
czyli . Niech . Wtedy
Ponieważ, , więc
Stąd
czyli . Z twierdzenia Cayleya–Hamiltona wynika, że
Warunek ten oznacza, że
Wiemy, że , czyli . Przyglądnijmy się równaniu . Mamy dwa przypadki ze względu na :
jeśli , to i dla .
jeśli , to oraz
Powiemy, że jest inwolucją, jeśli . Wynika stąd, że , czyli . Ponadto, . Ze wzoru na mamy, że
Jeśli , to oraz . Ponadto, czyli . Stąd, lub .
Jeśli , to i , czyli . Mamy dwa przypadki względem :
jeśli , to i jest dowolne; wtedy
jeśli , to oraz
Macierz nazywamy idempotentną, jeśli . Ponieważ , więc lub . Jeśli , to oznacza, że
Jeśli , to , i . Wtedy lub .
Jeśli , to warunki redukują się do .
Mamy dwa przypadki względem :
jeśli , to oraz
jeśli , to albo albo i wtedy
Dla macierzy rzeczywistej jej macierz Grama jest zdefiniowana jako . Stąd
Zauważmy, że
jest symetryczna,
ma rzeczywiste wartości własne,
,
wtedy i tylko wtedy, gdy .
Przyglądnijmy się wyznacznikowi macierzy . Mamy
Rozważmy taką macierz rzeczywistą , że
Nazywamy ją macierzą normalną. Oznacza to, że
czyli
Mamy dwie możliwości:
jeśli , to jest symetryczna,
jeśli , to ; wtedy albo i jest symetryczna albo i wtedy oraz ma postać