I Algebra liniowa z geometrią 1

Rozdział 2 Pojęcia wstępne

SŁOWA KLUCZOWE ROZDZIAŁU ciało liczb rzeczywistych ciało liczb zespolonych wzór de Moivre’a zasadnicze twierdzenie algebry ciało p grupa grupa 𝕊1 grupa pierwiastków zespolonych z jedynki

2.1 Zbiory i liczby rzeczywiste

Zbiór jest kolekcją pewnych obiektów. Dla przykładu, zbiór

A={1,2,3}

składa się z elementów 1,2,3 będących liczbami naturalnymi. Napis 1A oznacza, że liczba naturalna 1 jest elementem zbioru A. Natomiast napis 4A stwierdza, że 4 nie jest elementem zbioru A. Zbiory A i Brówne, gdy składają się z tych samych elementów. Zbiory

{1,2,3}={3,2,1}={1,2,3,1}

są równe. Napis AB oznacza, że zbiór A jest podzbiorem zbioru A, czyli każdy element zbioru A jest elementem zbioru B. Dla przykładu,

{1,2}{-1,0,1,2},{1,8}{-1,0,1,2}.
Przykład 2.1.

Ważne zbiory liczbowe:

  • zbiór liczb naturalnych ={1,2,3,4,5,};

  • zbiór liczb całkowitych ={,-3,-2,-1,0,1,2,3,};

  • zbiór liczb wymiernych ={mn:m,n{0}};

  • zbiór liczb rzeczywistych .

Zachodzą zawierania

,

ale żadne z nich nie jest równością. Zbiór liczb rzeczywistych składa się z liczb wymiernych i liczb niewymiernych . Przykładowo, liczby 2, π, 3-3 są niewymierne.

Zbiór pusty , to zbiór który nie zawiera żadnych elementów. Przykładowo,

={n:n2=-1}
={x:x00}
={m:m3=2}
={m:3.01m<3.99}.
  • 𝗧𝗘𝗦𝗧

    Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe:

    • Zbiory A={x:x2=16} i B={x:x2=16} są równe;

    • Suma liczby wymiernej x i niewymiernej y jest liczbą niewymierną;

    • Suma x+y i iloczyn xy liczb wymiernych jest liczbą wymierną;

    • Suma x+y liczb niewymiernych jest liczbą niewymierną;

    • Iloczyn xy liczb niewymiernych jest liczbą niewymierną;

    • Iloczyn xy liczb: wymiernej x i niewymiernej y jest liczbą niewymierną;

    • Suma x+y liczb: wymiernej x i niewymiernej y jest liczbą niewymierną.

Liczby rzeczywiste możemy dodawać i mnożyć. Wynikiem tych operacji jest ponownie liczba rzeczywista. Bardziej formalnie oznacza to, że określone są dwie funkcje (operacje): dodawanie liczb rzeczywistych

+:×(x,y)x+y

oraz ich mnożenie

:×(x,y)xy.

Jeśli poprawnie rozwiązaliście Test to zauważycie, że dodawanie i mnożenie jest również dobrze określonym działaniem w zbiorze liczb wymiernych. Powyższe zdanie oznacza tyle, że suma x+y i iloczyn xy liczb wymiernych jest liczbą wymierną. Nie jest tak z liczbami niewymiernymi. Działania te wyprowadzają nas ze zbioru liczb niewymiernych. Przykładowo, liczby 2 i -2 są niewymierne, ale ich suma 2+(-2)=0 i iloczyn 2(-2)=-2 są liczbami wymiernymi (nawet całkowitymi).

Wróćmy do działań dodawania i mnożenia w zbiorze liczb rzeczywistych. Zakładamy, że dla dowolnych liczb rzeczywistych a,b,c zachodzą warunki (aksjomaty):

  • (i)

    (a+b)+c=a+(b+c)

  • (ii)

    a+b=b+a

  • (iii)

    a+0=a

  • (iv)

    istnieje taka liczba rzeczywista b, że a+b=0

  • (v)

    (ab)c=a(bc)

  • (vi)

    ab=ba

  • (vii)

    a1=a

  • (viii)

    jeżeli a0, to istnieje taka liczba rzeczywista a-1 , że aa-1=1

  • (ix)

    a(b+c)=ab+ac

Algebraicy mówią wtedy krótko, że zbiór liczb rzeczywistych z działaniami + oraz jest ciałem. Oznacza to, że trójka (,+,) (zbiór i dwa działania w nim) spełnia warunki (i)-(ix).

Liczby rzeczywiste możemy ze sobą porównywać. Dla dowolnych x,y zachodzi jeden z warunków

x=ylubx<yluby<x.

Relacja < jest zgodna z działaniami w tym sensie, że zachodzą warunki:

  • (1)

    jeśli a<c i b<d, to a+b<c+d,

  • (2)

    jeśli a<b i c>0, to ac<bc.

Dla liczby rzeczywistej x definiujemy jej wartość bezwzględną wzorem

|x|={x,gdy x0,-x,gdy x0

Liczby rzeczywiste możemy interpretować jako punktu na prostej. Liczba nieujemna |x| jest odległością punktu x od punktu 0. Dla liczb rzeczywistych x,y zachodzi nierówność

|x+y||x|+|y|.

2.2 Liczby zespolone

Wprowadzimy teraz ważne uogólnienie ciała liczb rzeczywistych, czyli ciało liczb zespolonych.

Zbiór liczb zespolonych definiujemy jako zbiór uporządkowanych par liczb rzeczywistych, czyli

:={(x,y):x,y}.

Podobnie jak liczby rzeczywiste możemy interpretować jako punkty na prostej, tak elementy zbioru są punktami na płaszczyźnie.

Na razie mamy pewien zbiór tzn. zbiór punktów na płaszczyźnie. Aby mówić o ciele liczb zespolonych musimy w zbiorze wprowadzić dwa działania + oraz spełniające warunki (i)-(ix). Zrobimy to wykorzystując działania określone w zbiorze liczb rzeczywistych. Jest to typowy dla matematyki mechanizm tworzenia nowych struktur w oparciu o struktury już istniejące.

Definicja 2.1 (Suma i iloczyn liczb zespolonych).

Sumę i iloczyn liczb zespolonych (x1,y1), (x2,y2) określamy wzorami

(x1,y1)+(x2,y2) :=(x1+x2,y1+y2), (2.1)
(x1,y1)(x2,y2) :=(x1x2-y1y2,x1y2+y1x2). (2.2)
  • !

    Wzory (2.1) i (2.2) wymagają pewnego komentarza. W formule (2.1) znak + z lewej strony równości jest nowo definiowanym pojęciem dodawania liczb zespolonych przy pomocy, wcześniej zdefiniowanej, formuły z prawej strony: jest to więc znak dodawania punktów na płaszczyźnie. Po prawej stronie znak + jest już wcześniej znaną operacją dodawania liczb rzeczywistych. Mamy tu więc do czynienia z pewną kolizją oznaczeń: znak + z prawej i lewej strony oznacza inne operacje, zdefiniowane w innych zbiorach. Musimy się do tego przyzwyczaić i domyślać się z kontekstu o jakie działanie chodzi. Alternatywą byłoby oznaczanie dodawania liczb zespolonych jakimś innym symbolem niż + np. . Moglibyśmy wtedy formułę (2.1) zapisać jako

    (x1,y1)(x2,y2)=(x1+x2,y1+y2).

    Tego typu mnożenie oznaczeń nie wydaje się jednak celowe. Zachęcam do analogicznego przeanalizowania znaczenia symboli , ± we wzorze (2.2).

Dla liczby zespolonej z=(x,y) wygodnie jest wprowadzić następującą terminologię. Liczby rzeczywiste x oraz y nazywamy odpowiednio częścią rzeczywistą i częścią urojoną liczby zespolonej z. Będziemy używać oznaczeń

Rez:=x,Imz:=y.
Definicja 2.2 (Sprzężenie i moduł liczby zespolonej).

Dwie liczby zespolone (x1,y1) oraz (x2,y2)równe, wtedy i tylko wtedy, gdy x1=x2 oraz y1=y2, tzn. zarówno ich części rzeczywiste, jak i urojone są równe. Dla liczby zespolonej z=(x,y) definiujemy liczbę przeciwną -z:=(-x,-y) oraz

z¯: =(x,-y) sprzężenie liczby zespolonej
|z|: =x2+y2 moduł liczby zespolonej.

Moduł liczby zespolonej z=(x,y) jest odległością punktu (x,y) od początku układu współrzędnych (0,0).

Zachodzą własności

z1+z2¯=z¯1+z¯2,z1z2¯=z¯1z¯2
|z1+z2||z1|+|z2|,|z1z2|=|z1||z2|
Rez=z+z¯2,Imz=z-z¯2i.
Przykład 2.2.

Uzasadnimy, że

|z+w||z|+|w|,z,w.

Zauważmy, że

|z+w|2 =(z+w)(z+w¯)
=(z+w)(z¯+w¯)
=|z|2+zw¯+z¯w+|w|2
=|z|2+|w|2+2Re(zw¯)
|z|2+|w|2+2|zw|
=(|z|+|w|)2.
Wniosek 2.1.

Dla dowolnej liczby zespolonej z=(x,y)C zachodzi wzór

zz¯=(|z|2,0).
Dowód.

Dowód polega na bezpośrednim rachunku. Mamy

zz¯ =(x,y)(x,-y)
=(xx-y(-y),x(-y)+yx)
=(x2+y2,0)
=(|z|2,0).

Twierdzenie 2.1.

Dla dowolnych liczb zespolonych z,w,q mamy

  • (i)

    (z+w)+q=z+(w+q)

  • (ii)

    z+w=w+z

  • (iii)

    z+(0,0)=z

  • (iv)

    z+(-z)=(0,0)

  • (v)

    (zw)q=z(wq)

  • (vi)

    zw=wz

  • (vii)

    z(1,0)=z

  • (viii)

    jeżeli z0, to istnieje jedyna taka liczba zespolona z-1, że zz-1=(1,0)

  • (ix)

    z(w+q)=zw+zq

W szczególności, trójka (C,+,) jest ciałem.

Dowód.

Udowodnimy dla przykładu punkty (viii) i (ix) pozostawiając dowody pozostałych punktów jako ćwiczenie. Zaczniemy od dowodu punktu (ix). Niech z=(x1,y1), w=(x2,y2) i q=(x3,y3) będą dowolnymi liczbami zespolonymi. Wtedy

z(w+q) =(x1,y1)((x2,y2)+(x3,y3))
=(x1,y1)(x2+x3,y2+y3)
=(x1(x2+x3)-y1(y2+y3),x1(y2+y3)+y1(x2+x3))
=(x1x2-y1y2+x1x3-y1y3,x1y2+y1x2+x1y3+y1x3)
=(x1x2-y1y2,x1y2+y1x2)+(x1x3-y1y3,x1y3+y1x3)
=zw+zq.

Zajmiemy się teraz dowodem punktu (ix). Niech z=(x,y)(0,0) będzie dowolną, niezerową liczbą zespoloną. Zauważmy, że |z|2=x2+y20. Szukamy takiej liczby zespolonej z-1, że zz-1=(1,0). Ponieważ

zz¯=(|z|2,0),

więc wystarczy przyjąć, że

z-1=(x|z|2,-y|z|2)=z¯|z|2.

Liczby zespolone postaci (x,0) będziemy utożsamiać z liczbami rzeczywistymi, tzn. będziemy pisać (x,0)=x.

Definicja 2.3 (Jednostka urojona).

Liczbę zespoloną

i:=(0,1)

nazywamy jednostką urojoną.

Zauważmy, że

i2=(0,1)(0,1)=(-1,0)=-1.

Stąd

i2=-1,i3=-i,i4=1,

czyli

i4k=1,i4k+1=i,i4k+2=-1,i4k+3=-i,k.

Każdą liczbę zespoloną z=(x,y) możemy zapisać w postaci algebraicznej:

z=(x,y)=(x,0)+(0,y)=(x,0)+(0,1)(y,0)=x+iy.

Dodawanie i mnożenie liczb zespolonych z1=x1+iy1 oraz z2=x2+iy2 w postaci algebraicznej przyjmuje postać

z1+z2=(x1+x2)+i(y1+y2),
z1z2=(x1x2-y1y2)+i(x1y2+y1x2).

W tej konwencji zapisu liczby zespolone mnożymy tak samo jak liczby rzeczywiste pamiętając, że i2=-1. Dla przykładu,

(1+i2)(4+3i) =4+4i2+3i+32i2
=4-32+i(42+3).
Rysunek 2.1: Mnożenie przez i jest obrotem o π/2.
Rysunek 2.2: Liczba zespolona z, jej argument, moduł i liczba zespolona z¯ sprzężona do z.
Przykład 2.3.

Zapiszemy liczbę 11+3i w postaci a+bi. Mamy

11+3i =11+3i1-3i1-3i
=1-3i1+32
=1-3i10.

Każdą liczbę zespoloną z=x+iy0 można zapisać w postaci

z=x+iy=|z|(x|z|+iy|z|).

Ponadto,

x|z|=cosφ,y|z|=sinφ, (2.3)

gdzie φ jest kątem między między osią rzeczywistą a półprostą o początku w punkcie (0,0) przechodzącą przez punkt (x,y). Otrzymujemy stąd postać trygonometryczną liczby zespolonej:

z=|z|(cosφ+isinφ). (2.4)

Każdą liczbę φ spełniającą równania (2.3) nazywamy argumentem liczby zespolonej z0 i oznaczamy arg(z).

Argument arg(z) nie jest wyznaczony jednoznacznie. Jeżeli φ jest pewnym argumentem z, to każdy inny argument z jest postaci

φ+2kπ,

dla pewnego k. Jeśli z=0, to równość (2.4) zachodzi dla dowolnej liczby rzeczywistej φ. Argumentem głównym liczby zespolonej z0 nazywamy liczbę rzeczywistą φ(-π,π] określoną równaniami (2.3). Oznaczamy go przez Arg(z).

Z powyższy rozważań wynika, że liczba zespolona z0 jest jednoznacznie wyznaczona przez swój moduł i argument. Wynika stąd, że dwie liczby zespolone są równe wtedy i tylko wtedy, gdy mają równe moduły i ich argumenty różnią się o całkowitą wielokrotność 2π.

Przykład 2.4.

Zapiszemy liczbę z=1+i3 w postaci trygonometrycznej. Mamy |z|=4=2 oraz

cosθ=12,sinθ=32.

Stąd θ=π3, czyli

1+i3=2(cosπ3+isinπ3).
Lemat 2.1.

Dla danych w postaci trygonometrycznej liczb zespolonych

z1=|z1|(cosϕ+isinϕ),z2=|z2|(cosψ+isinψ)

zachodzi wzór

z1z2=|z1||z2|(cos(ϕ+ψ)+isin(ϕ+ψ)).
Dowód.

Bezpośredni rachunek pokazuje, że

z1z2 =|z1|(cosϕ+isinϕ)|z2|(cosψ+isinψ)
=|z1||z2|(cosϕcosψ-sinϕsinψ+i(sinϕcosψ+cosϕsinψ))
=|z1||z2|(cos(ϕ+ψ)+isin(ϕ+ψ)).

Twierdzenie 2.2 (Wzór de Moivre’a).

Dla liczby zespolonej z=|z|(cosϕ+isinϕ) oraz dla nN zachodzi wzór

zn=|z|n(cosnϕ+isinnϕ).

W szczególności, jeśli |z|=1, to

(cosϕ+isinϕ)n=cosnϕ+isinnϕ.
Dowód.

Zastosujemy indukcję względem n. Wzór zachodzi dla n=1. Zakładamy teraz, że jest on prawdziwy dla pewnej liczby naturalnej n. Udowodnimy, że zachodzi on również dla n+1. Mamy

zn+1 =zzn
=|z|(cosϕ+isinϕ)|z|n(cosnϕ+isinnϕ)
=|z|n+1(cos(n+1)ϕ+isin(n+1)ϕ).

Przykład 2.5.

Obliczymy (1+i3)5. Ponieważ 1+i3=2(cosπ3+isinπ3), więc

(1+i3)5 =25(cos5π3+isin5π3)
=32(12-i32).
Definicja 2.4 (Pierwiastek z liczby zespolonej).

Niech n. Liczbę zespoloną w nazywamy pierwiastkiem stopnia n z liczby zespolonej z, jeśli wn=z.

Niech w=|w|(cosψ+isinψ) będzie pierwiastkiem stopnia n z liczby z=|z|(cosϕ+isinϕ)0. Ze wzoru de Moivre’a wynika, że wtedy

|w|n(cosnψ+isinnψ)=|z|(cosϕ+isinϕ).

Stąd |w|n=|z| oraz

nψ=ϕ+2kπ,

dla pewnego k. Wynika stąd, że dla pewnego k mamy

w=|z|n(cos(ϕ+2kπn)+isin(ϕ+2kπn)). (2.5)

Łatwo sprawdzamy, że istnieje dokładnie n różnych pierwiastków stopnia n z liczby z0 danych wzorami

wk=|z|n(cos(ϕ+2kπn)+isin(ϕ+2kπn)),k=0,1,,n-1.
  • U

    Na pierwiastki wk stopnia n z niezerowej liczby zespolonej z=|z|(cosϕ+isinϕ) możemy popatrzeć następująco. Niech

    u=|z|n(cos(ϕn)+isin(ϕn))

    będzie oczywistym pierwiastkiem. Dla pierwiastka stopnia n z jedynki:

    ω=cos2πn+isin2πn

    mamy

    wk=uωk,k=0,,n-1,

    czyli pierwiastkami stopnia n z liczby z

    u,uω,uω2,,uωn-1.
Przykład 2.6.

Wyznaczymy pierwiastki zespolone stopnia trzeciego z liczby

1+i3=2(cosπ3+isinπ3).

Dla k=0 mamy

w0=23(cosπ9+isinπ9).

Dla k=1 otrzymujemy

w1 =23(cosπ3+2π3+isinπ3+2π3)
=23(cos7π9+isin7π9),

a dla k=2 mamy

w2 =23(cosπ3+4π3+isinπ3+4π3)
=23(cos13π9+isin13π9).
Przykład 2.7.

Pierwiastkami zespolonymi stopnia 4 z jedynki są liczby

1,i,-1,-i.
  • U

    Ponieważ pierwiastki wk dla k=0,1,,n-1 mają moduły równe |z|n i kolejne argumenty różnią się o 2πn, więc wk są wierzchołkami n-kąta foremnego wpisanego w okrąg o środku w punkcie (0,0) i promieniu |z|n.

Przykład 2.8 (Pierwiastki zespolone wielomianu rzeczywistego).

Rozważmy równanie wielomianowe o współczynnikach rzeczywistych a0,,an:

anzn++a1z+a0=0,an0.

Uzasadnimy, że jeżeli liczba zespolona z jest pierwiastkiem tego równania, to jest nim również z¯. Nie jest to prawda, gdy współczynniki a0,,an są zespolone, ale nie są rzeczywiste. Jeśli

anzn++a1z+a0=0,

to

0=0¯ =anzn++a1z+a0¯
=an¯z¯n++a1¯z¯+a0¯
=anz¯n++a1z¯+a0.
Twierdzenie 2.3 (Zasadnicze twierdzenie algebry).

Każdy wielomian

w(z)=zn+an-1zn-1++a1z+a0,ai

o współczynnikach zespolonych ma n pierwiastków zespolonych (liczonych z krotnościami) z1,,zn. Ponadto,

w(z)=(z-z1)(z-z2)(z-zn).

Pierwszy dowód Twierdzenia 2.3 podał Gauss w 1799 roku.

  • U

    Rozkład wielomianu rzeczywistego nad

    Z Zasadniczego twierdzenia algebry wynika, że wielomian o współczynnikach zespolonych p(z)=zn+an-1zn-1++a1z+a0 ma rozkład na iloczyn wielomianów stopnia pierwszego

    p(z)=(z-z1)(z-zn),

    gdzie z1,,zn są pierwiastkami p. Zastanówmy się co możemy powiedzieć o rozkładzie wielomianu p(z)=zn+an-1zn-1++a1z+a0 o współczynnikach rzeczywistych. Jak wiemy, jeśli liczba zespolona z1=a+ib z b0 jest jego pierwiastkiem, to jest nim również liczba sprzężona z2=a-ib. Zauważmy, że

    (z-z1)(z-z2) =(z-(a+ib))(z-(a-ib))
    =z2-2az+a2+b2,

    jest wielomianem stopnia 2 o współczynnikach rzeczywistych nie posiadającym pierwiastków rzeczywistych. Wynika stąd, że p możemy rozłożyć na iloczyn wielomianów stopnia jeden i wielomianów nierozkładalnych stopnia dwa o współczynnikach rzeczywistych.

Przykład 2.9.

Można sprawdzić, że wielomian w(z)=z4-5z2-10z-6 ma pierwiastki zespolone -1,3,-1+i,-1-i. Jako wielomian o współczynnikach zespolonych rozkłada się on na czynniki stopnia pierwszego:

w(z)=(z+1)(z-3)(z+1+i)(z+1-i).

Jeśli chcemy, go rozłożyć na iloczyn wielomianów o współczynnikach rzeczywistych, to otrzymujemy

w(z)=(z+1)(z-3)(z2+2z+2)=(z+1+i)(z+1-i).
Przykład 2.10 (Pierwiastki zespolone równania kwadratowego).

Rozważmy równanie kwadratowe

az2+bz+c=0,a0

o współczynnikach rzeczywistych. Jeśli Δ=b2-4ac<0, to ma ono dwa sprzężone rozwiązania zespolone dane wzorami

z1=-b-i|Δ|2a,z2=-b+i|Δ|2a.

Przykładowo, dla

z2+z+1=0

mamy Δ=-3 oraz

z1=-1-i32,z2=-1+i32.
  • U

    Pierwiastki równania kwadratowego Rozważmy równanie kwadratowe

    az2+bz+c=0,a0

    o współczynnikach zespolonych a,b,c. Dla Δ=b2-4ac możemy je zapisać w postaci

    a[(z+b2a)2-Δ4a2]=0,

    co jest równoważne z równością

    (z+b2a)2=Δ4a2,

    czyli

    (2az+b)2=Δ.

    Wystarczy więc znaleźć pierwiastki kwadratowe z liczby zespolonej Δ.

    Zauważmy, że jeśli z1,z2 są pierwiastkami równania az2+bz+c=0, to

    az2+bz+c=a(z-z1)(z-z2)

    oraz zachodzą wzory Viete’a

    z1+z2=-ba,z1z2=ca.
Przykład 2.11.

Rozwiążemy równanie

4z2+4iz+(-13-16i)=0,z.

Jest ono równoważne z równaniem z2+iz+-13-16i4=0, czyli

(z+i2)2+14-134-4i=0.

Stąd

(z+i2)2=3+4i.

Znajdziemy pierwiastki stopnia 2 z liczby 3+4i. Jeśli (a+ib)2=3+4i, to

a2-b2=3,2ab=4.

Z drugiego równania a i b są różne od zera i b=2a. Z pierwszego równania mamy

a2-4a2=3,

czyli

a4-3a2-4=0.

Stąd

(a2+1)(a2-4)=0,

czyli a=±2. W konsekwencji, b=±1. Mamy więc, że

z+i2=2+ilubz+i2=-2-i,

czyli

z=2+i2lubz=-2-3i2.

2.3 Grupy i ciała

Wprowadzimy teraz pewne podstawowe struktury algebraiczne. Ten fragment będzie nieco bardziej abstrakcyjny i wymaga od Was szczególnej uwagi. Ten trud opłaci się w Waszym dalszym matematycznym życiu. Podejmijcie go! Robimy to nie tylko z miłości do abstrakcji, ale przede wszystkim dlatego, że wprowadzenie i używanie tego języka jest po prostu wygodne. Niech X będzie niepustym zbiorem.

Definicja 2.5 (Działanie wewnętrzne w zbiorze).

Działaniem wewnętrznym w zbiorze X nazywamy dowolne odwzorowanie

:X×X(x,y)xy:=(x,y)X

przyporządkowujące uporządkowanej parze elementów zbioru X element zbioru X.

Przykład 2.12.

Dodawanie i mnożenie liczb rzeczywistych (zespolonych) są działaniami wewnętrznymi w zbiorze (). Ponieważ 2-3=-1, więc odejmowanie nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze liczb naturalnych . Dzielenie xy=xy nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze liczb rzeczywistych , bo nie jest zdefiniowane dla pary (2,0) – nie wolno dzielić przez 0.

Definicja 2.6 (Grupa i grupa abelowa).

Niech :X×XX będzie działaniem w zbiorze X. Para (X,) jest grupą, jeśli zachodzą warunki

  • (G1)

    Dla dowolnych x,y,zX zachodzi

    (xy)z=x(yz)łączność działania
  • (G2)

    Istnieje taki eX, że dla dowolnego xX zachodzi

    ex=x=xeistnieje element neutralny.
  • (G3)

    Dla dowolnego xX istnieje taki xX, że

    xx=xx=eistnieje element odwrotny.

Jeżeli ponadto,

  • (G4)

    Dla dowolnych x,yX mamy

    xy=yx,przemienność działania

to (G,) nazywamy grupą przemienną lub abelową.

  • U

    Element neutralny e w grupie G jest wyznaczony jednoznacznie. Rzeczywiście, jeśli e,e*G są elementami neutralnymi, to

    e=ee*=e*.

    Podobnie, element odwrotny x do x jest wyznaczony jednoznacznie. Jeśli x,x′′ są odwrotne do x, to

    x =xe
    =x(xx′′)
    =(xx)x′′
    =ex′′
    =x′′.
  • 𝗧𝗘𝗦𝗧

    Oceń które ze zdań jest prawdziwe

    • (,+) jest grupą abelową;

    • (,+) jest grupą abelową;

    • (,+) jest grupą abelową;

    • (,+) jest grupą abelową;

    • (,+) jest grupą abelową;

    • ((0,+),+) jest grupą abelową;

    • (,) jest grupą abelową;

    • (,) jest grupą abelową;

    • (,) jest grupą abelową;

    • (,) jest grupą abelową;

    • (,) jest grupą abelową;

    • ({0},) jest grupą abelową;

    • ({0},) jest grupą abelową;

    • ({0},) jest grupą abelową;

    • ({0},) jest grupą abelową.

Przykład 2.13.

Niech

G={x+y5:x,y,x2-5y2=1}.

Pokażemy, że G z mnożeniem liczb rzeczywistych jest grupą abelową. Musimy przede wszystkim pokazać, że jest to działanie wewnętrzne w G. Niech x+y5,u+w5G. Oznacza to, że x,y,u,w oraz

x2-5y2=1=u2-5w2.

Mamy

(x+y5)(u+w5)=xu+5yw+(xw+yu)5.

Musimy pokazać, że (xu+5yw)2-5(xw+yu)2=1. Sprawdzamy, że

(xu+5yw)2-5(xw+yu)2 =x2u2+10xuyw+25y2w2-5x2w2-10xwyu-5y2u2
=x2u2+25y2w2-5x2w2-5y2u2
=(x2-5y2)=1(u2-5w2)=1
=1.

Mnożenie liczb rzeczywistych jest łączne i przemienne, więc warunki (G1) i (G4) są spełnione. Ponadto, 1G, więc zachodzi warunek (G2). Zauważmy, że jeśli x+y5G, to z warunku x2-5y2=1 wynika, że x0. Ponadto, x+y50, bo wtedy 5 byłby liczbą wymierną, gdy y0. Łatwo sprawdzamy, że x-y5G oraz

(x+y5)(x-y5)=x2-5y2=1,

czyli warunek (G3) zachodzi.

Przykład 2.14 (Grupa S1).

Poprawne rozwiązanie Testu 1 prowadzi nas do wniosku, że ({0},) jest grupą abelową. Oznacza to, że działanie mnożenia

:{0}×{0}(z,w)zw{0}

spełnia warunki (G1)-(G4) z definicji grupy. Zbiór {0} jest płaszczyzną z usuniętym początkiem układu współrzędnych. Rozważmy okrąg jednostkowy o środku w początku układu

𝕊1:={z:|z|=1}.

Oczywiście 𝕊1{0}. Zauważmy, że jeżeli z1, z2𝕊1, to z1z2𝕊1, gdyż

|z1z2|=|z1||z2|=1.

Oznacza to, że iloczyn liczb zespolonych ze zbioru 𝕊1 jest ponownie liczbą należącą do 𝕊1. Wynika stąd, że mnożenie liczb zespolonych jest działaniem wewnętrznym w zbiorze 𝕊1 i możemy je traktować jako odwzorowanie

:𝕊1×𝕊1𝕊1.

W takim razie może (𝕊1,) jest również grupą?

  • U

    Podgrupa

    Przypuśćmy, że (G,) jest grupą i HG jest takim jej niepustym podzbiorem, że xyH dla x,yH. Oznacza to, że jest również działaniem wewnętrznym w H. To jeszcze za mało, aby (H,) było grupą. Rozważmy prosty przykład grupy liczb całkowitych G= z działaniem dodawania liczb całkowitych =+. Wtedy jest to również działanie wewnętrzne w zbiorze liczb naturalnych H=G=. Zauważmy, że (,+) nie jest grupą. Przede wszystkim dodawanie nie ma elementu neutralnego w , bo 0. W takim razie rozważmy podzbiór 0={0}. Oczywiście, dodawanie liczb całkowitych jest również działaniem wewnętrznym w 0 i nie mamy już problemu z elementem neutralnym. Pojawia się jednak nowy problem, gdyż przykładowo, element 10 nie ma elementu odwrotnego (przeciwnego) w zbiorze 0, bo -10.

    Z naszych rozważań wynika, że podzbiór HG dziedziczy strukturę grupy z (G,), jeśli spełnione są warunki:

    • xyH dla wszystkich x,yH,

    • eH, gdzie eG jest elementem neutralnym dla ,

    • xH, gdzie xG jest elementem odwrotnym do xH.

    Wtedy rzeczywiście (H,) jest grupą. Algebraicy mówią wtedy, że (H,) jest podgrupą grupy (G,).

Wróćmy do okręgu 𝕊1. Zauważmy, że element neutralny 1, dla mnożenia liczb zespolonych, należy do zbioru 𝕊1. Ponadto, dla z𝕊1 mamy z-1=z¯𝕊1, bo |z¯|=|z|. Ponieważ warunki (G1)-(G4) zachodzą w zbiorze {0}, więc tym bardziej są spełnione w mniejszym zbiorze 𝕊1. Wynika stąd, że para (𝕊1,) jest również grupą abelową. Jest ona podgrupą grupy ({0},).

Przykład 2.15 (Grupa zespolonych pierwiastków z jedynki).

Zdefiniujemy teraz jeszcze pewne ważne podgrupy grupy (𝕊1,). Będą one składały się ze skończonej liczby elementów. Ustalmy dowolną liczbę naturalną n1. Rozważmy zbiór Gn wszystkich pierwiastków stopnia n z liczby 1, czyli

Gn={ϵk:k=0,1,,n-1},

gdzie

ϵk=cos(2kπn)+isin(2kπn).

Zauważmy, że dla z,wGn mamy

(zw)n=znwn=11=1.

Wynika stąd, że mnożenie liczb zespolonych jest działaniem wewnętrznym w zbiorze Gn. Ponadto, 1Gn oraz z-1=z¯, więc z-1Gn, czyli (Gn,) jest grupą abelową.

Rysunek 2.3: Pierwiastki zespolone szóstego stopnia z jedynki. Stanowią one grupę abelową z działaniem mnożenia liczb zespolonych.

Podamy teraz abstrakcyjną definicję algebraicznej struktury ciała z którą zetknęliśmy się już w przypadku liczb rzeczywistych i zespolonych. Rozważmy zbiór 𝔽 w którym określone są dwa działania wewnętrzne

+:𝔽×𝔽𝔽,:𝔽×𝔽𝔽.

Zgodnie z przyjętym (całkowicie umownie) oznaczeniem będziemy je nazywali dodawaniem i mnożeniem, chociaż nie muszą one mieć nic wspólnego ze znanymi nam działaniami arytmetycznymi w zbiorach liczbowych.

Definicja 2.7 (Ciało).

Trójka (𝔽,+,) jest ciałem, jeśli zachodzą warunki

  • (F1)

    para (𝔽,+) jest grupą abelową z elementem neutralnym 0𝔽 dla działania +;

  • (F2)

    para (𝔽{0},) jest grupą abelową z działaniem ;

  • (F3)

    x(y+z)=xy+xz dla dowolnych x,y,z𝔽.

  • !

    W punkcie (F2) w sposób niejawny zakładamy, że iloczyn elementów różnych od 0 jest różny od 0, bo mnożenie jest z założenia działaniem wewnętrznym w zbiorze 𝔽{0} (definicja grupy).

    Z drugiej strony dla dowolnego x𝔽 zachodzi równość

    0x=0,

    bo

    0x=(0+0)x=0x+0x.
Przykład 2.16 (Rozszerzenie ciała Q o 2).

Rozważmy zbiór

(2):={a+b2:a,b}.

Elementy zbioru (2) są liczbami rzeczywistymi, czyli (2). Pokażemy, że struktura ciała (,+,) ,,dziedziczy się’’ na zbiór (2) z działaniami dodawania i mnożenia liczb rzeczywistych zawężonymi do zbioru (2). Zauważmy najpierw, że

0=0+02(2),1=1+02(2),

czyli elementy neutralne działań należą do zbioru (2). Ponadto, działania są wewnętrzne w (2), bo

(a+b2)+(a1+b12)=a+a1+(b+b1)2(2),

oraz

(a+b2)(a1+b12)=aa1+2bb1+(ab1+ba1)2(2).

Zauważmy, że

(a+b2)+(-a-b2)=0,

więc element odwrotny do a+b2 względem działania +, czyli -a-b2 jest elementem zbioru (2).

Załóżmy, że a+b20. Wtedy a-b20. Stąd

a2-2b2=(a+b2)(a-b2)0,

czyli

(a+b2)(a-b2a2-2b2)=1,

więc

a-b2a2-2b2=aa2-2b2-ba2-2b22(2)

jest elementem odwrotnym do a+b2. Z powyższych rozważań wynika, że ((2),+,) jest ciałem.

Przykład 2.17.

Rozważmy zbiór

X={a+b53:a,b}.

Uzasadnimy, że nie jest on ciałem z dodawaniem i mnożeniem liczb rzeczywistych. Problem mamy z mnożeniem, bo nie jest ono działaniem wewnętrznym w zbiorze X. Pokażemy bowiem, że (53)2X. Przypuśćmy, że (53)2=a+b53 dla pewnych a,b. Mnożąc przez 53 dostajemy, że

5= a53+b(53)2
=a53+ab+b253
=ab+53(a+b2).

Ponieważ 53 jest liczbą niewymierną, więc a+b2=0 i ab=5, czyli -b3=5, więc 53=-b. Otrzymana sprzeczność pokazuje, że (53)2X.

Przykład 2.18 (Ciało Z2).

Niech 2={0,1}. Definiujemy dodawanie + w zbiorze 2={0,1} przez tabelę wyników tego działania

+ 0 1
0 0 1
1 1 0

Analogicznie definiujemy mnożenie w zbiorze 2={0,1} poprzez tabelę

0 1
0 0 0
1 0 1

Sprawdzamy łatwo, że tak zdefiniowana trójka (2,+,) jest ciałem.

  • U

    Ciało p

    Niech 3={0,1,2}. Definiujemy działania + oraz w zbiorze 3 przez

    + 0 1 2
    0 0 1 2
    1 1 2 0
    2 2 0 1
    0 1 2
    0 0 0 0
    1 0 1 2
    2 0 2 1

    Sprawdzamy łatwo, że (3,+,) jest ciałem.

    Dla liczby całkowitej x i liczby naturalnej n1 przez [x]n oznaczamy resztę z dzielenia liczby x przez n. Zauważcie, że działania w 3 możemy zapisać następująco:

    x+y=[x+y]3,xy=[xy]3,x,y3.

    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podobnie zdefiniować działania w zbiorze

    n={0,1,,n-1}

    dla liczby naturalnej n1. Przyjmujemy, że

    x+y=[x+y]n,xy=[xy]n,x,yn.

    Trójka (n,+,) nie zawsze jest ciałem. Elementem neutralnym dodawania jest 0. Zauważmy, że przykładowo w 6 mamy

    23=[6]6=0.

    Oznacza to, że 6 nie jest ciałem. Analogiczny argument pokazuje, że n nie jest ciałem, gdy n nie jest liczbą pierwszą. Można sprawdzić, że (ćwiczenie) (n,+,) jest ciałem wtedy i tylko wtedy, gdy n jest liczbą pierwszą.

  • U

    Ciało skończone nie musi być równe p dla liczby pierwszej p. Poniższe tabelki definiują ciało 4-elementowe:

    + 0 1 a b
    0 0 1 a b
    1 1 0 b a
    a a b 0 1
    b b a 1 0
    0 1 a b
    0 0 0 0 0
    1 0 1 a b
    a 0 a b 1
    b 0 b 1 a

    (4,+,) nie jest ciałem, bo 22=0.

2.4 Macierze M2×2(𝔽)

Niech 𝔽 będzie ciałem. Przez macierz A=[aij] wymiaru 2 rozumiemy tablicę

A=[a11a12a21a22],aij𝔽

mającą dwa wiersze i dwie kolumny. Zbiór wszystkich takich macierzy będziemy oznaczać przez M2×2(𝔽). Powiemy, że A=[aij],B=[bij]M2×2(𝔽)równe (A=B), jeśli aij=bij dla i,j=1,2.

W zbiorze M2×2(𝔽) definiujemy działanie dodawania

+:M2×2(𝔽)×M2×2(𝔽)M2×2(𝔽)

wzorem

A+B=[a11a12a21a22]+[b11b12b21b22]=[a11+b11a12+b12a21+b21a22+b22].

Sprawdzamy łatwo, że (M2×2(𝔽),+) jest grupą abelową. Elementem neutralnym dodawania jest macierz zerowa

0=[0000],

a elementem przeciwnym do A jest macierz

-A:=[-a11-a12-a21-a22].

W zbiorze M2×2(𝔽) definiujemy działanie mnożenia

:M2×2(𝔽)×M2×2(𝔽)M2×2(𝔽).

Formuła na AB jest nieco bardziej skomplikowana i w dalszym ciągu wyjaśni się dlaczego taka właśnie. Definiujemy

AB=[a11a12a21a22][b11b12b21b22]=[a11b11+a12b21a11b12+a12b22a21b11+a22b21a21b12+a22b22].

Sprawdzamy łatwo, że dla macierzy

I=[1001]

oraz dowolnej macierzy AM2×2(𝔽) mamy

IA=AI=A.

Oznacza to, że I jest elementem neutralnym mnożenia macierzy. Naturalne jest pytanie czy trójka (M2×2(𝔽),+,) jest ciałem. Bezpośredni rachunek pokazuje, że spełnione są następujące warunki:

  • (A+B)+C=A+(B+C)

  • A+0=0+A=A,

  • A+(-A)=0,

  • A+B=B+A,

  • (AB)C=A(BC),

  • AI=IA=A,

  • A(B+C)=AB+BC.

Z definicją ciała mamy jednak kilka problemów. Po pierwsze dla niezerowej macierzy A=[0010] mamy

[0010][0010]=[0000],

czyli mnożenie macierzy nie jest działaniem wewnętrznym w zbiorze macierzy niezerowych. Nie mamy więc do czynienia z ciałem. Ponadto, niezerowa macierz A=[0010] nie posiada elementu odwrotnego względem mnożenia macierzy. Rzeczywiście, dla dowolnej macierzy B=[abcd] mamy

AB=[0010][abcd]=[00ab]I.

Mnożenie macierzy nie jest też przemienne, bo przykładowo

[0010]A[0100]B=[0001],
[0100]B[0010]A=[1000].
Przykład 2.19.

Dla macierzy A=[1000], B=[0100]M2×2(𝔽) mamy

AB=B,BA=0.
  • U

    Możecie, a nawet powinniście zapytać, dlaczego mnożenie macierzy definiujemy tak dziwną formułą. Moglibyśmy przecież, przez analogię do definicji dodawania macierzy, przyjąć że

    AB=[a11a12a21a22][b11b12b21b22]=[a11b11a12b12a21b21a22b22].

    Przecież nie jest to takie złe mnożenie. Ma element neutralny, czyli macierz [1111]. Jest ono oczywiście łączne i przemienne. Oczywiście mamy problem z istnieniem elementu odwrotnego do macierzy niezerowej, bo jeśli tylko w macierzy A=[abcd] któryś z wyrazów a,b,c,d jest równy zero, to A nie posiada macierzy odwrotnej. Ale przecież podobne problemy mieliśmy z wcześniej zdefiniowanym mnożeniem. Powód takiego zdefiniowania mnożenia macierzy jest nieco głębszy i poznamy go nieco później.

Naturalne jest pytanie dla jakich macierzy A istnieje taka macierz BM2×2(𝔽), że

AB=BA=I.

Okazuje się, że takie macierze A można łatwo scharakteryzować. W tym celu dla macierzy A=[abcd] definiujemy element ciała 𝔽 wzorem

detA=ad-bc

i nazywamy wyznacznikiem macierzy A.

Wniosek 2.2.

Dla A,BM2×2(F) mamy

det(AB)=detAdetB

oraz detI=1.

Dowód.

Sprawdzamy to bezpośrednim rachunkiem. Oczywiście zachodzi równość detI=1. Dla macierzy A=[abcd] oraz B=[efgh] mamy

det(AB) =det[ae+bgaf+bhce+dgcf+dh]
=(ae+bg)(cf+dh)-(ce+dg)(af+bh)
=aedh+bgcf-cebh-dgaf
=(ad-bc)(eh-fg)
=detAdetB.

Wniosek 2.3.

Zachodzą warunki:

  • det(A1An)=detA1detAn

  • det(An)=(detA)n

  • det[zazbzczd]=z2det[abcd],z𝔽

  • det[abcd]=-det[badc]

  • det[zabzcd]=zdet[abcd]

  • det[a+ebc+fd]=det[abcd]+det[ebfd]

Jeśli A=det[abcd]M2×2() jest macierzą zespoloną, to definiujemy

A¯=[a¯b¯c¯d¯]M2×2().

Wtedy

  • detA¯=detA¯,

  • (A¯)¯=A,AB¯=A¯B¯,

  • A+B¯=A¯+B¯,zA¯=z¯A¯,

  • jeśli detA0, to (A¯)-1=A-1¯

Twierdzenie 2.4.

Dla macierzy A=[abcd]M2×2(F) następujące warunki są równoważne

  • (1)

    detA0,

  • (2)

    istnieje taka macierz BM2×2(𝔽), że

    AB=BA=I.

    Piszemy wtedy, że B=A-1.

Dowód.

(1) wynika z (2), bo wtedy

detAdetB=det(AB)=detI=1,

czyli detA0.

Jeśli zachodzi warunek (1), to definiujemy B wzorem

B=1detA[d-b-ca].

Sprawdzamy łatwo, że AB=BA=I. ∎

Wniosek 2.4.

Niech A=[abcd]M2×2(F). Jeśli detA0, to

A-1=1detA[d-b-ca].

Dla macierzy A=[abcd]M2×2(𝔽) definiujemy jej macierz transponowaną

AT=[acbd]

oraz dla z𝔽 określamy

z[abcd]=[zazbzczd].

Bezpośredni rachunek pokazuje, że

  • (i)

    (AT)T=A,

  • (ii)

    (A+B)T=AT+BT,

  • (iii)

    (zA)T=zAT,

  • (iv)

    (AB)T=BTAT,

  • (v)

    detAT=detA.

Ponadto, jeśli A jest odwracalna, to A-1A=I, czyli AT(A-1)T=I, więc AT jest też odwracalna oraz (AT)-1=(A-1)T.

Przykład 2.20 (Macierzowa interpretacja ciała C).

Wskażemy teraz podzbiór zbioru M2×2(), który pod względem algebraicznym bardzo przypomina ciało liczb zespolonych. Definiujemy

M:={AM2×2():A=[x-yyx],x,y}.

Łatwo sprawdzamy, że jeśli A=[x-yyx],B=[u-wwu]M, to

A+B=[x+u-(y+w)y+wx+u]M

oraz

AB=[Re(x+iy)(u+iw)-Im(x+iy)(u+iw)Im(x+iy)(u+iw)Re(x+iy)(u+iw)]M,

więc dodawanie i mnożenie macierzy jest działaniem wewnętrznym w M.

Można sprawdzić bezpośrednim rachunkiem, że trójka (M,+,) jest ciałem. My, aby to zauważyć, zastosujemy nieco inne podejście. W tym celu definiujemy

f:x+iy[x-yyx]M.

Jest to bijekcja oraz f(0)=0, f(1)=I. Ponadto,

f(z1+z2)=f(z1)+f(z2),

oraz

f(z1z2)=f(z1)f(z2),

dla dowolnych z1,z2.

Bijekcja f o powyższych własnościach pozwala na identyfikację struktur algebraicznych (,+,) oraz (M,+,). Algebraicy mówią wtedy, że te ciała są izomorficzne. Z algebraicznego punktu widzenia ciała izomorficzne są nierozróżnialne.

Sprawdzamy poprzez bezpośredni rachunek, że f ma dodatkowe własności:

  • dla macierzy J=[0-110] mamy

    J2=-IorazJ4=I,
  • f(i)=J,

  • f(zn)=(f(z))n,

  • f(z¯)=(f(z))T, gdzie

    [x-yyx]T:=[xy-yx],
  • detf(z)=|z|2,

  • f(1/z)=(f(z))-1=1|z|2(f(z))T.

MACIERZOWA INTERPRETACJA CIAŁA z=x+iyA=[x-yyx]=xI+yJ  z¯=x-iyAT=[xy-yx] (x+iy)(x-iy)=x2+y2[x-yyx][xy-yx]=(x2+y2)[1001] (x+iy)(a+ib) =xa-yb+i(xb+ya) [x-yyx][a-bba]=[xa-yb-(xb+ya)xb+yaxa-yb] Dla x2+y20 z-1=1x+iy=x-iyx2+y2[x-yyx]-1=1x2+y2[xy-yx] in=cosnπ2+isinnπ2[0-110]n=[cosnπ2-sinnπ2sinnπ2cosnπ2] (cosθ+isinθ)n=cosnθ+isinnθ[cosθ-sinθsinθcosθ]n=[cosnθ-sinnθsinnθcosnθ] Dla z=x+iy=|z|(cosθ+isinθ) zn=|z|n(cosnθ+isinnθ)[x-yyx]n=|z|n[cosnθ-sinnθsinnθcosnθ]
Przykład 2.21 (Grupy izomorficzne).

Zobrazujemy pojęcie izomorfizmu grup. Rozważmy grupę abelową

G4={1,i,-1,-i}={1,i,i2,i3}

pierwiastków zespolonych 4 stopnia z jedynki. Działaniem grupowym jest mnożenie liczb zespolonych. Zbiór

G4={I,J,-I,-J}={I,J,J2,J3}

jest grupą abelową z działaniem mnożenia macierzy. Zbiór reszt z dzielenia liczby całkowitej przez 4

4={0, 1, 2, 3}

jest grupą z działaniem ,,dodawania reszt‘‘. Działania w tych grupach są opisane tabelkami:

1 i -1 -i
1 1 i -1 -i
i i -1 -i 1
-1 -1 -i 1 i
-i -i 1 i -1
I J -I -J
I I J -I -J
J J -I -J I
-I -I -J I J
-J -J I J -I
+ 0 1 2 3
0 0 1 2 3
1 1 2 3 0
2 2 3 0 1
3 3 0 1 2

Powyższe tabelki pokazują, że struktura algebraiczna wszystkich trzech grup jest identyczna. Jest ona taka sama jak dla grupy 4-elementowej G={e,a,b,c} z działaniem opisanym tabelką

e a b c
e e a b c
a a b c e
b b c e a
c c e a b
Przykład 2.22 (M2×2(Z2)).

Zbiór M2×2(2) składa się z 24 elementów. Macierz AM2×2(2) jest odwracalna, gdy detA0. W ciele 2 oznacza to, że detA=1. Mamy 6 macierzy spełniających ten warunek:

[1001],[1101],[1011],[1110],[0110],[0111].

Podzbiory M2×2(𝔽) dostarczają wielu przykładów grup.

Przykład 2.23 (Grupa GL2(F)).

Rozważmy zbiór macierzy odwracalnych

GL2(𝔽)={AM2×2(𝔽):detA0}.

Jeśli A,BGL2(𝔽), to

det(AB)=detAdetB0,

czyli ABGL2(𝔽). Ponadto, IGL2(𝔽) oraz A-1GL2(𝔽) dla AGL2(𝔽), bo

1 =detI
=det(AA-1)
=detAdetA-1,

czyli detA-10. Oznacza to, że GL2(𝔽) z działaniem mnożenia macierzy jest grupą. Nie jest to grupa abelowa, bo przykładowo

[1101][1011]=[2111],
[1011][1101]=[1112].

Definiujemy ponadto zbiór

SL2(𝔽)={AM2×2(𝔽):detA=1}GL2(𝔽).

Jest on również grupą (nieabelową) z mnożeniem macierzy.

Przykład 2.24 (Macierze symplektyczne).

Definiujemy zbiór macierzy symplektycznych jako

Symp(2):={AM2×2():ATJA=J},J=[0-110].

Sprawdzimy, że jest to grupa z mnożeniem macierzy. Można to zrobić sprawdzając warunki definiujące grupę. W tym celu należy sprawdzić, że

  • jeśli A,BSymp(2), to ABSymp(2),

  • ISymp(2),

  • jeśli ASymp(2), to A jest odwracalna oraz A-1Symp(2).

My zrobimy to nieco inaczej. Bezpośredni rachunek pokazuje, że

ATJA=[0-detAdetA0].

Wynika stąd, że ASymp(2) wtedy i tylko wtedy, gdy det(A)=1. Oznacza to, że

Symp(2)=SL2()
Przykład 2.25 (Macierze górnie trójkątne).

Macierz A=[ab0d]M2×2(𝔽) nazywamy górnie trójkątną. Zauważmy, że

[ab0d][xy0z]=[axay+bz0dz],

czyli iloczyn macierzy górnie trójkątnych jest macierzą górnie trójkątną. Macierz A=[ab0d] jest odwracalna wtedy i tylko wtedy, gdy detA=ad0. Macierz odwrotna jest wtedy równa

A-1=[1a-bad01d],

czyli jest górnie trójkątna. Wynika stąd, że macierze górnie trójkątne o niezerowym wyznaczniku tworzą grupę z mnożeniem macierzy. Jest ona podgrupą grupy GL2(𝔽). Podobnie, macierze górnie trójkątne o wyznaczniku równym 1 (tzn. d=1/a) tworzą podgrupę grupy SL2(𝔽). Ponadto, macierze górnie trójkątne spełniające warunek a=d=1 są również podgrupą SL2(𝔽).

Przykład 2.26 (Macierze ortogonalne).

Definiujemy zbiór macierzy ortogonalnych przez

O(2)={AM2×2():ATA=I}.

Zauważmy, że

1 =detI
=det(ATA)
=det(AT)detA
=(detA)2,

więc detA=±1. Oznacza to, że A jest odwracalna, czyli istnieje taka macierz A-1, że A-1A=AA-1=I. Mnożąc równość ATA=I z prawej strony przez A-1, otrzymujemy, że AT=A-1.

Jeśli A,BO(2), to

(AB)T(AB) =(BTAT)(AB)
=BT(ATA)=IB
=BTB
=I,

czyli ABO(2). Oczywiście IO(2). Ponieważ A-1=AT dla AO(2) oraz

(AT)TAT=AAT=I,

czyli A-1O(2). Wynika stąd, że O(2) jest grupą i podgrupą grupy GL2(). Nie jest ona abelowa. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech

A=[abcd]O(2).

Jeśli detA=1, to

A-1=[d-b-ca],

czyli z równości AT=A-1 mamy

a=d,b=-c.

Macierz A ma więc postać

A=[a-cca]

dla pewnych takich liczb a,c, że a2+c2=detA=1. Wynika stąd, że

A=[cosθ-sinθsinθcosθ]

dla pewnego θ.

Jeśli detA=-1, to

A-1=-[d-b-ca],

więc równość AT=A-1 oznacza, że

a=-d,b=c.

Macierz A ma więc postać

A=[acc-a]

dla pewnych takich liczb a,c, że a2+c2=-detA=1. Wynika stąd, że

A=[cosθsinθsinθ-cosθ]

dla pewnego θ.

Zbiór

SO(2)={AO(2):detA=1}

jest grupą z mnożeniem macierzy. Składa się ona z wszystkich macierzy postaci

[cosθ-sinθsinθcosθ],θ.

Sprawdzamy łatwo, że jest to grupa abelowa. Jest ona izomorficzna z grupą (𝕊1,) poprzez

f:𝕊1cosθ+isinθ[cosθ-sinθsinθcosθ]SO(2).
  • U

    Macierze ortogonalne i symplektyczne możemy traktować jako szczególny przypadek ogólniejszej konstrukcji. Mianowicie, dla ustalonej macierzy SM2×2() rozważmy

    GS={AGL2():ATSA=S}.

    Jest to grupa z mnożeniem macierzy. Dla S=I otrzymujemy O(2), a dla S=J grupę Sp(2).

Przykład 2.27 (Macierze symetryczne).

Zbiór rzeczywistych macierzy symetrycznych

Sym2()={AM2×2():A=AT}

jest grupą z działaniem dodawania macierzy.

Dla macierzy A=[abcd]M2×2(𝔽) definiujemy jej ślad wzorem

trA=a+d.

Sprawdzamy łatwo, że

  • (i)

    tr(A+B)=trA+trB,

  • (ii)

    tr(zA)=ztrA,

  • (iii)

    tr(AB)=tr(BA),

  • (iv)

    tr(AT)=trA.

  • U

    Niech AM2×2(𝔽). Mówimy, że macierz BM2×2(𝔽) jest podobna do A, jeśli istnieje taka macierz odwracalna SM2×2(𝔽), że B=S-1AS. Wtedy

    detB =det(S-1AS)
    =detS-1=1detSdetAdetS
    =detA

    oraz

    trB =tr(S-1AS)
    =tr((S-1A)S)
    =tr(S(S-1A))
    =tr((SS-1)A)
    =trA.
Przykład 2.28 (Macierze o śladzie równym 0).

Definiujemy zbiór

T0(𝔽)={AM2×2(𝔽):trA=0}.

Jest to grupa abelowa z działaniem dodawania macierzy.

Przykład 2.29 (Macierze hamiltonowskie).

Rozważmy zbiór

H2={AM2×2():(JA)T=JA}.

Ponieważ JT=-J więc (JA)T=JA wtedy i tylko wtedy, gdy

JA+ATJ=0.

Takie macierze są nazywane macierzami hamiltonowskimi. Pełnią one ważną rolę w teorii równań różniczkowych i mechanice klasycznej. Uzasadnimy, że H2 jest grupą z dodawaniem macierzy. Zamiast sprawdzać warunki z definicji grupy zauważmy, że

JA+ATJ=[0-trAtrA0].

Oznacza to, że H2=T0(), czyli jest grupą.

Przykład 2.30 (Macierze unitarne).

Dla macierzy zespolonej A=[z1w1z2w2]M2×2() definiujemy

A*=[z¯1z¯2w¯1w¯2]

Sprawdzamy łatwo, że

  • A*=(A¯)T,

  • detA*=detA¯,

  • (A*)*=A,(zA+B)*=z¯A*+B*,

  • (AB)*=B*A*,

  • detA*=detA¯.

Rozważmy zbiór macierzy unitarnych

U(2):={AM2×2():A*A=I}.

Warunek A*A=I oznacza, że A*=A-1 oraz |detA|=1. U(2) stanowi grupę z mnożeniem macierzy.

Jeśli detA=1, to

A-1=[w2-w1-z2z1].

Z równości A*=A-1 otrzymujemy, że

z1=w¯2,z2=-w¯1.

Macierz A ma więc w tym przypadku postać

A=[zw-w¯z¯]

dla pewnych takich liczb zespolonych z,w, że

|z|2+|w|2=detA=1.

Grupa

SU(2)={AU(2):detA=1}

składa się więc z macierzy postaci

[zw-w¯z¯],gdzie|z|2+|w|2=1.
Przykład 2.31 (Macierze hermitowskie).

Zbiór zespolonych macierzy hermitowskich

Herm2()={AM2×2():A=A*}

jest grupą z działaniem dodawania macierzy. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech A=[z1w1z2w2]Herm2(). Ponieważ

A*=[z¯1z¯2w¯1w¯2],

więc

z1=z¯1,w2=w¯2,w1=z¯2.

Wynika stąd, że AHerm2() jeśli A ma postać

A=[ac¯cd],gdziea,d,c.
Przykład 2.32 (Macierze hermitowskie).

Zbiór zespolonych macierzy hermitowskich

Herm2()={AM2×2():A=A*}

jest grupą z działaniem dodawania macierzy. Przyglądniemy się jej bliżej. Niech A=[z1w1z2w2]Herm2(). Ponieważ

A*=[z¯1z¯2w¯1w¯2],

więc

z1=z¯1,w2=w¯2,w1=z¯2.

Wynika stąd, że AHerm2() jeśli A ma postać

A=[ac¯cd],gdziea,d,c.

2.5 Pewne ważne macierze

Rozważymy pewne specjalne macierze, które będą pojawiały się w dalszym ciągu wykładu. Zaczniemy od pewnego ogólnego rezultatu zwanego Twierdzeniem Cayleya–Hamiltona.

Lemat 2.2 (Twierdzenie Cayleya–Hamiltona).

Dla macierzy AM2×2(F) zachodzi równość

A2-tr(A)A+det(A)I=[0000].
Dowód.

Zastosujemy brutalną siłę, czyli bezpośredni rachunek. Niech A=[abcd]. Mamy

A2-(a+d)A+(ad-bc)I =(A-aI)(A-dI)-(bc)I
=[0bcd-a][a-dbc0]-[bc00bc]
=[bc0c(a-d)+(d-a)cbc]-[bc00bc]
=[0000].

  • U

    Twierdzenie Cayleya–Hamiltona pozwala wyznaczyć macierz odwrotną do macierzy nieosobliwej A. Mnożąc równość A2-tr(A)A+det(A)I=0 przez A-1 otrzymujemy, że

    A-1=1det(A)(tr(A)I-A)

    Ponadto, tr(A2)=(tr(A))2-2det(A).

  • U

    Wzory Viete’a

    Dla macierzy AM2×2() rozważmy równanie kwadratowe

    pA(z)=z2-tr(A)z+det(A)=0.

    Ma ono dwa pierwiastki zespolone λ1,λ2, czyli

    z2-tr(A)z+det(A) =(z-λ1)(z-λ2)
    =z2-(λ1+λ2)z+λ1λ2.

    Wynika stąd, że

    tr(A)=λ1+λ2,det(A)=λ1λ2.

    Liczby λ1,λ2 będziemy nazywać wartościami własnymi macierzy A.

    Z twierdzenia Cayleya–Hamiltona mamy

    A2-(λ1+λ2)A+(λ1λ2)I=[0000],

    czyli

    [0000]=(A-λ1I)(A-λ2I)=(A-λ2I)(A-λ1I).
Przykład 2.33.

Niech A=[1101]M2×2(). Korzystając z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona obliczymy A5+A3. Rozważmy wielomian w(z)=z5+z3. Dzieląc go przez wielomian charakterystyczny pA(z)=z2-2z+1=(z-1)2 macierzy A otrzymujemy, że

w(z)=(z3+2z2+4z+6)pA(z)+(8z-6).

Z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona mamy

A5+A3=(A3+2A2+4A+6I)(A-I)2=0+(8A-6I)=8A-6I,

czyli

A5-A3=8[1101]-6[1001]=[2802].
Przykład 2.34.

Korzystając z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona obliczymy A1000, gdzie A=[1102]. Wielomian charakterystyczny pA(z)=z2-3z+2 ma dwa pierwiastki λ1=1 i λ2=2. Dzieląc wielomian w(z)=z1000 przez pA otrzymujemy, że

w(z)=q(z)pA(z)+r(z),

gdzie r(z)=r1z+r0 jest resztą z dzielenia. Współczynniki r1 i r0 możemy wyznaczyć podstawiając λ1 i λ2 za z. Otrzymujemy, że

r1+r0=λ11000=1,2r1+r0=λ21000=21000.

Rozwiązaniem układu są

r1=21000-1,r0=2-21000.

Z Twierdzenia Cayleya–Hamiltona wynika, że

A1000 =r(A)
=(21000-1)[1102]+(2-21000)[1001]
=[121000-1021000].
Przykład 2.35 (Wartości własne macierzy symetrycznych i hermitowskich).

Jeśli A=[abbd]M2×2() jest macierzą symetryczną, to A ma rzeczywiste wartości własne. Rzeczywiście, dla równania

z2-(a+d)z+ad-b2=0

mamy

(a+d)2-4(ad-b2) =a2+2ad+d2-4ad+4b2
=(a-d)2+4b2
0.

Również, jeśli

A=[ac¯cd]M2×2(),a,d,c

jest macierzą hermitowską, to A ma rzeczywiste wartości własne. Dla równania

0=z2-(a+d)z+ad-cc¯=z2-(a+d)z+ad-|c|2

mamy

(a+d)2-4(ad-|c|2) =a2+2ad+d2-4ad+4|c|2
=(a-d)2+4|c|2
0.
  • U

    Twierdzenie Cayleya–Hamiltona pozwala łatwo obliczać potęgi macierzy A. Rozważmy macierz A=[1234]. Wtedy A2-5A-2I=0. Powiedzmy, że chcemy znaleźć A4. Mamy

    A3 =A(5A+2I)=A2
    =5A2+2A
    =5(5A+2I)+2A
    =27A+10I

    oraz

    A4 =A3A
    =(27A+10I)A
    =27A2+10A
    =27(5A+2I)+10A
    =145A+54I.

    Analogicznie pokazuje się, że An=aA+bI dla pewnych a,b𝔽

Przykład 2.36 (Macierz nilpotentna).

Powiemy, że macierz AM2×2() jest nilpotentna, jeśli An=0 dla pewnego n. Pokażemy najpierw, że A2=0. Możemy założyć, że n2, bo A=0 dla n=1. Zauważmy, że

0=detAn=(detA)n,

czyli detA=0. Niech A=[abcd]. Wtedy

A2=[a2+bcab+bdac+cdbc+d2].

Ponieważ, detA=ad-bc, więc

A2=[(a+d)a(a+d)b(a+d)c(a+d)d]=tr(A)A.

Stąd

0=An=(tr(A))n-1A,

czyli trA=a+d=0. Z twierdzenia Cayleya–Hamiltona wynika, że

A2=0.

Warunek ten oznacza, że

a2+bc=b(a+d)=c(a+d)=bc+d2=0.

Wiemy, że a+d=0, czyli a=-d. Przyglądnijmy się równaniu a2+bc=0. Mamy dwa przypadki ze względu na c:

  • jeśli c=0, to a=0 i A=[0b00] dla b.

  • jeśli c0, to b=-a2c oraz

    A=[a-a2cc-a]=1c[ac-a2c2-ac],a,c,c0.
Przykład 2.37 (Inwolucja).

Powiemy, że AM2×2() jest inwolucją, jeśli A2=I. Wynika stąd, że (detA)2=1, czyli detA=±1. Ponadto, A-1=A. Ze wzoru na A-1 mamy, że

[d-b-ca]=det(A)[abcd].

Jeśli detA=1, to a=d oraz b=c=0. Ponadto, 1=ad-bc=a2 czyli a=±1. Stąd, A=I lub A=-I.

Jeśli detA=-1, to a=-d i -1=ad-bc=-a2-bc, czyli a2+bc=1. Mamy dwa przypadki względem b:

  • jeśli b=0, to a=±1 i c jest dowolne; wtedy

    A=[-10c1]lubA=[10c-1].
  • jeśli b0, to c=1-a2b oraz

    A=[ab1-a2b-a],a,b{0}.
Przykład 2.38 (Macierz idempotentna).

Macierz AM2×2() nazywamy idempotentną, jeśli A2=A. Ponieważ (detA)2=detA, więc detA=1 lub detA=0. Jeśli A=[abcd], to A2=A oznacza, że

a2+bc=a,b(a+d-1)=c(a+d-1)=(a-d)(a+d-1)=0.

Jeśli a+d-10, to b=c=0, a=d i a2=a. Wtedy A=0 lub A=I.

Jeśli a+d-1=0, to warunki redukują się do a2+bc=a.

Mamy dwa przypadki względem b:

  • jeśli b0, to c=a2-ab oraz

    A=[aba-a2b1-a],a,b{0}.
  • jeśli b=0, to albo a=0 albo a=1 i wtedy

    A=[00c1]lub[10c0],c.
Przykład 2.39 (Macierz Grama).

Dla macierzy rzeczywistej A=[abcd]M2×2() jej macierz Grama jest zdefiniowana jako ATA. Stąd

ATA=[acbd][abcd]=[a2+c2ab+cdab+cdb2+d2].

Zauważmy, że

  • ATA jest symetryczna,

  • ATA ma rzeczywiste wartości własne,

  • trATA=a2+b2+c2+d2,

  • trATA=0 wtedy i tylko wtedy, gdy A=0.

Przyglądnijmy się wyznacznikowi macierzy ATA. Mamy

detATA =detATdetA
=(detA)20.
Przykład 2.40 (Rzeczywista macierz normalna).

Rozważmy taką macierz rzeczywistą A=[abcd]M2×2(), że

ATA=AAT.

Nazywamy ją macierzą normalną. Oznacza to, że

[a2+c2ab+cdab+cdb2+d2]=[a2+b2ac+bdac+bdc2+d2],

czyli

c2=b2,ab+cd=ac+bd.

Mamy dwie możliwości:

  • jeśli c=b, to A jest symetryczna,

  • jeśli b=-c, to c(d-a)=c(a-d); wtedy albo c=0 i A jest symetryczna albo c0 i wtedy a=d oraz A ma postać

    A=[a-cca].